Recente uitspraken van de bestuurs- en de civiele rechter hebben het nogmaals op scherp gezet: Nederland zit op slot onder het huidige stikstofbeleid. Wat LTO betreft is een grondige herziening van het beleid cruciaal om uit de crisis te kunnen komen. Daarom heeft LTO een gerenommeerd advocatenkantoor advies gevraagd om de mogelijkheden uit te werken, die tot op heden niet benut zijn, om Nederlandse wet- en regelgeving en bijbehorend beleid aan te passen. Op basis hiervan heeft LTO een plan met concrete en praktisch uitvoerbare voorstellen uitgewerkt, dat een gedegen juridische basis biedt om Nederland van het stikstofslot te halen.
Om vergunningverlening van het slot te halen, ontwikkelperspectief voor economische sectoren te bieden, PAS-melders te legaliseren én natuurherstel te bevorderen, is naast een effectief juridisch kader ook geborgde stikstofemissiereductie noodzakelijk. Met het plan dat we vandaag presenteren, reiken we een juridisch kader (het eerste spoor) aan voor het toekomstige stikstofbeleid. Ook aan het emissiereductiespoor (het tweede spoor) werkt LTO graag mee, in samenspraak met het kabinet en de provincies. Dit traject is volgend op het herijken van wet- en regelgeving, dat randvoorwaardelijk is.
De voorstellen zijn opgesteld aan de hand van vier lijnen:
- ‘Reset’ van de gevolgen van de uitspraak Rendac en Amercentrale, door onder andere intern salderen terug te brengen in de vergunning vrije voortoets en een bijstelling van de rekenkundige ondergrens;
- Realistische uitvoering van de gerechtelijke uitspraken, met name door focus aan te brengen in de natuurherstelopgave en de KDW uit de wet te halen;
- De onzekerheid voor PAS-melders en ‘positief geweigerden’ wegnemen door het invoeren van een legalisatiewet;
- Een fundamentele herziening van het Natura2000-beleid, door meer focus in doelen en clustering van het Natura2000-netwerk.
Geborgde emissiereductie
Volgens LTO biedt dit plan – gebaseerd op een juridisch advies van advocatenkantoor Houthoff – een gedegen juridische basis om uit de stikstofcrisis te komen. Maar om economisch perspectief te creëren en de natuur te versterken is óók geborgde emissiereductie noodzakelijk. Rapporten, zoals recent nog in opdracht van het IPO, laten zien dat er grote mogelijkheden voor emissiereductie zijn. Maar ze moeten wel toegepast, geborgd en vergund kunnen worden. Bij het vaststellen van nieuwe reductiedoelstellingen moet kritisch gekeken worden welke doelen voor welk jaartal realistisch en haalbaar zijn, en welke financiële dekking hierbij nodig is.
Vandaag hebben we ons stikstofplan, waar het juridisch advies een onderdeel van vormt, aangeboden aan de Ministeriële Commissie voor Stikstof, de minister van LVVN en de Tweede Kamer, als uitnodiging om het gesprek over de mogelijkheden van geborgde emissiereductie verder aan te gaan. Komende donderdag debatteert de Tweede Kamer over het stikstofbeleid. We roepen de politiek op om dit plan over te nemen en Nederland van het stikstofslot te halen.
Bron: LTO