Zuivelbedrijven in ontwikkelde markten raken achterop. Dit komt door een dalende vraag in Noord-Amerika en West-Europa gedurende de laatste 10 jaar. Zoals algemeen aangenomen heeft conventionele melk zichzelf gedurende deze periode niet opnieuw uitgevonden. En dat terwijl in opkomende markten de zuivelwaarde van melk van het grootste belang blijkt.
Dalende populariteit van melk
Ondanks de dalende populariteit van melk in de VS, blijft melk welk een cruciaal product voor winkeliers. Winkeliers die naast andere producten ook melk/zuivelproducten verkopen, verkopen over het algemeen meer producten dan winkeliers die dat niet doen. Op deze manier kan melk een 'eye-opener' zijn voor online retailers die moeite hebben om supermarktklanten te trekken.
Kleinere marges
Prijsoorlogen in de detailhandel, hoge verkoopcijfers van huismerken, dalende verkoop en groeiende concurrentie van nieuwe melk op basis van zuivelproducten en niet-zuivelproducten hebben de marges steeds verder verkleind. Hierdoor is het moeilijk voor verse melk/zuivelbedrijven om investeringen in marketing en innovaties te kunnen waarmaken. Het zal dus nog wel even duren voordat het tij gekeerd zal worden.
"Melk zit in een tijdperk van flux, premiumisatie en zelfontdekking"
Tijdperk van innovatie en verandering
De uitdagingen waarmee melk momenteel wordt geconfronteerd, dwingen zowel melkproducenten als zuivelverwerkers in een nieuw tijdperk: een tijdperk van verandering en zelfontdekking. Dit moet innovatie en ontwikkeling van het product melk gaan stimuleren. Beleggers doen hieraan mee en realiseren zich de grote potentie die er in deze categorie aanwezig is, ondanks de huidige uitdagingen. Echter geldt er ook een waarschuwing.
Beleggers moeten zich namelijk realiseren dat de marges dun zijn en dat alleen de meest efficiënte bedrijven en bedrijven met ernstige differentiatie (het ontstaan van een nieuwe indeling binnen een bedrijfskolom) en branding het hoofd boven water zullen houden.
Nieuwe kansen
De goede oude tijd van de zogeheten 'bulkmelk' met hoge marges is allang voorbij, maar toch: er zijn kansen voor ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan kansen met betrekking tot de UTH-melk in opkomende markten, en voor premium gedifferentieerde melk die is gereserveerd voor duurzaamheid en kwaliteit in ontwikkelde markten.
Bron: Rabobank