Dieselbesparing begint steeds meer te leven bij melkveehouders. ‘Melkveehouders worden zich steeds bewuster van de mogelijkheden van dieselbesparing. Niet geheel onlogisch, want je kan hiermee het verbruik met 20 procent verminderen. Dat is al gauw zo’n 2.000 tot 3.000 euro per jaar’, aldus Teus Verhoeff, adviseur bij PPP Agro Advies. Verhoeff adviseert melkveehouders in het Groene Hart op het gebied van de KringloopWijzer, energie en dieselbesparing.
De adviseur benadrukt dat met dieselbesparing de kostprijs van melk omlaag gaat: ‘Een agrariër verbruikt gemiddeld 10 tot 15 liter diesel per 1.000 kg/melk, wat omgerekend ongeveer 12.000 euro per jaar is. Dit zijn de totale kosten van het dieselverbruik van de melkveehouder én de loonwerker op een melkveebedrijf. Vijf procent van de kostprijs van melk zit in het dieselverbruik. Met het nemen van de juiste maatregelen, kan een melkveehouder duizenden euro’s besparen, en daarmee ook de kostprijs van melk naar beneden halen. Ook laat je daarmee als sector zien dat je produceert met minimaal gebruik van fossiele brandstoffen.’
Voorbeeldbedrijven Energieneutrale Melkveehouderij Utrecht
Projectleider Wouter Veefkind van Projecten LTO Noord merkt ook dat de interesse in dieselbesparing onder melkveehouders groeit. ‘De meetdata die door ondernemers verzameld zijn, wordt weer ingezet in het project Voorbeeldbedrijven Energieneutrale Melkveehouderij Utrecht. Het is belangrijk om de kostprijs te reduceren en bij nieuwe investeringen na te denken over alternatieven. Met dit project willen we laten zien wat er mogelijk is op het vlak van dieselbesparing.’
Eenvoudige maatregelen
Volgens adviseur Verhoeff zijn de maatregelen met betrekking tot dieselbesparing op te delen in drie niveaus: operationeel-, tactisch- en strategisch niveau. Maatregelen op operationeel niveau zijn per direct door te voeren. ‘Rijgedrag valt hier bijvoorbeeld onder. Zo is het belangrijk om de juiste versnelling te kiezen, met een laag toerental te rijden en de trekker uit te doen in plaats van stationair te laten draaien als je hem even niet gebruikt.’
Trekker-werktuigcombinatie
Maatregelen op tactisch niveau zijn binnen één seizoen door te voeren. Een voorbeeld hiervan is het kiezen van de juiste trekker-werktuigcombinatie. ‘Teveel aan vermogen (pk’s) kost altijd meer brandstof dan een trekker met passend vermogen. Bij een schudder van 13 meter breed verbruikt een trekker van 130 pk maar liefst twee tot drie zoveel brandstof dan een trekker van 75pk.
Dingen niet doen
‘Vaak bespaar je ook energie, door simpelweg dingen niet te doen. Het gras kneuzen kost bijvoorbeeld veel energie, maar is niet altijd nodig. Door het gras te maaien, snel te schudden en vervolgens in de zon te laten drogen, kan het rendement net zo hoog zijn.’
Keuze voermethode
‘Maatregelen op strategisch niveau worden over meerdere jaren genomen. Bijvoorbeeld het gebruik van een blokkensnijder, als alternatief voor de voermengwagen. Dertig procent van het dieselverbruik is toe te bedelen aan voederwinning, maar liefst veertig procent van het verbruik zit in het voeren. De voermengwagen is grotendeels verantwoordelijk voor het hoge verbruik bij het voeren. De blokkensnijder vraagt daarentegen een stuk minder diesel.’
Volledige uitbesteding
Verhoeff maakt zich hard voor het meer inzetten van de expertise en werk van loonwerkers. ‘Loonwerkers zijn de voorlopers op het gebied van energiezuinig rijden en voorzien van energiezuinige en uitgebalanceerde trekkers en de juiste combinaties. Een melkveehouder moet kritisch kijken naar zijn eigen bedrijfsvoering en in overweging kunnen nemen om de voederwinning en het voeren zoveel mogelijk uit te besteden aan een loonwerker.’ Voor het dieselverbruik is dat zeker aan te bevelen.
Bron: LTO Noord