Netwerk GRONDig verstuurt op 11 november 2016 haar plan voor het invoeren van niet-verhandelbare fosfaatrechten naar de Europese Commissie. Dit plan wordt ook gesteund door diverse natuur- en milieuorganisaties en is juridisch getoetst door mr Bruil (Instituut Agrarisch recht).
Samen met Milieudefensie bezocht de belangenbehartiger voor de grondgebonden melkveehouderij gisteren de Commissie in Brussel. Zij werden goed ontvangen en kregen alle gelegenheid om de positie van de grondgebonden melkveehouders in de fosfaatcrisis toe te lichten. De Commissie liet gelijk weten een completer beeld te krijgen van de situatie en bedrijfstypen in Nederland. De Commissie verzocht om het plan van niet-verhandelbare rechten in te mogen zien.
De Europese Commissie wacht met spanning af op het pakket maatregelen dat het Ministerie van Economische Zaken bij hen in gaat dienen om in 2017 onder het fosfaatplafond uit te komen. Onomwonden stelt de Commissie dat eerder geen gesprek over een nieuwe derogatieperiode aan de orde kan zijn. Zij zullen kritisch beoordelen of deze voorstellen daadwerkelijk leiden tot minder fosfaatproductie per koe en of het totaalpakket onder het fosfaatplafond blijft.
Grondgebonden
De Commissie stelde zelf ook actief allerlei vragen over de situatie in Nederland. Hoeveel koeien er nu teveel zijn en over de diversiteit aan bedrijfstypen. Ze tonen begrip voor de positie van de grondgebonden bedrijven die in feite mest, dier en voer in balans hebben. Zij zullen dan ook kritisch kijken naar maatregelen en rekenmodellen waarmee grondgebonden melkveehouders benadeeld kunnen worden. Zij reageert heel verbaasd dat niet-verhandelbare rechten niet in het wetsvoorstel van het ministerie als optie zijn meegenomen. Het is echter aan de landen zelf om met plannen te komen. De Commissie heeft een adviserende en toetsende rol. Brussel mag bijvoorbeeld geen graasdiernorm voorstellen, maar mag en kan wel adviseren om dat als oplossingsrichting te kiezen. Voor Netwerk GRONDig en Milieudefensie is een graasdiernorm van 2,25/ha een goede richtlijn voor grondgebondenheid.
EZ vindt dat niet-verhandelbaar niet meer kan; mr Bruil stelt van wel
Een stelsel van niet-verhandelbare fosfaatrechten moet en kan nu snel ingevoerd worden. Hierdoor wordt een acuut probleem opgelost zonder dat de sector lang aan een duur verhandelbaar stelsel is gekluisterd. Het ministerie van EZ blijft volhouden dat niet-verhandelbare rechten niet meer kunnen, omdat er in de brief van 2 juli 2015 niet over is geschreven.
Groen Links heeft echter een amendement ingediend dat ook om niet-verhandelbare rechten verzoekt. Komende week debatteert de Kamer waarschijnlijk over het wetsvoorstel. Een stelsel van niet-verhandelbare rechten zou op korte termijn regulerend werken. Tot nu is er geen ander concrete oplossingsrichting zo bleek vandaag uit een overleg met de partijen en de staatssecretaris.
Fosfaatexport
Grondig en Milieudefensie hebben de commissie gevraagd of de export van mest met het fosfaatplafond verrekend mag gaan worden. Dit plan heeft Van Dam bij de Tweede kamer aangekondigd, maar de commissie heeft het formeel nog niet ontvangen. Dit kan aan de orde komen bij een volgende derogatie aanvraag. De commissie laat weten hier weinig heil in te zien. Buurlanden willen geen mest uit Nederland. Duitsland, Frankrijk en Wallonië hebben immers een ingebrekestellingsprocedure aan hun broek gekregen omdat ze zelf niet aan de nitraatrichtlijn voldoen.
Stikstofexcretie norm per koe
Netwerk GRONDig heeft de commissie gevraagd waarom de stikstofexcretienorm per koe per EU lidstaat en zelfs per regio enorm verschilt? In Normandië is het bijvoorbeeld 85 kg N/koe, in Nederland gemiddeld 114 kg N/ha en in Denemarken 100 kg N/koe.
De Commissie stelt dat landen zelf hun excretienorm aandragen en worden geaccepteerd als daar een wetenschappelijk onderbouwing aan te grondslag ligt. Naar aanleiding van de verschillen geeft de commissie aan behoefte te hebben aan contra expertise.
Bron: Netwerk GRONDig