Dinsdag heeft de Tweede Kamer ingestemd met de fosfaatwet en de wet grondgebonden groei melkveehouderij. LTO Nederland heeft zich ingezet om voor de Nederlandse melkveehouders zoveel mogelijk balans te krijgen in het nieuwe beleid.
Kees Romijn, voorzitter vakgroep Melkveehouderij, ziet dat de wetten zwaar vallen bij de individuele ondernemers, maar oordeelt dat het behaalde resultaat van belang is voor de sector. ‘Vanuit de Kamer is brede steun voor de wetten. Daarmee is een belangrijke wettelijke basis gelegd voor behoud van de derogatie. Melkveehouders krijgen eindelijk meer duidelijkheid en ze weten nu waar ze in 2018 aan toe zijn. Daarnaast hebben we nu meer zicht op behoud van derogatie voor 2017 en daarna.’ Romijn benadrukt wel dat er voor 2017 de stap gezet moet worden voor de verdere detaillering en het uitvoeren van het fosfaatreductieplan.
Inbreng LTO Nederland
Het is goed om te zien dat Kamerleden veel van de gepleegde inbreng hebben meegenomen in de wetsbehandeling en in de vorm van amendementen. Hierbij belangrijke punten op een rij:
- Voer-mest contracten in de Wet Grondgebonden Groei;
- De KringloopWijzer via een ministeriële regeling voor bedrijfsspecifieke verantwoording;
- De mogelijkheid om rechten voor ingeschaard/uitgeschaard vee op de peildatum over te dragen of te herverdelen, zonder afroming;
- Een commissie die zich buigt over situaties waarin bedrijven buitengewoon geraakt worden door het wetsvoorstel maar niet onder de knelgevallenregeling vallen;
- De mogelijkheid om vanwege overschrijding van het fosfaatplafond te kunnen korten op varkens- of pluimveerechten wordt geschrapt uit de wet;
- Het fosfaatrechtenstelsel moet heroverwogen worden voor 2023.
Niet alle inbreng van LTO Nederland is door de Kamer overgenomen. De peildatum blijft 2 juli 2015 aangezien het alternatief om een ander gemiddelde van het aantal gehouden dieren als uitgangspunt te nemen is verworpen. Ook is de mogelijkheid van een flexibele lease/verleaseregeling afgewezen. Is er geen beperking gesteld aan de hoeveelheid te verleasen fosfaatrechten. En wordt vleesvee vanwege juridische redenen, niet uitgezonderd van fosfaatrechten. Verder wordt er in de wet geen mogelijkheid gemaakt om op bedrijfsniveau rechten tussen melkveetak en varkens en/of pluimvee om te wisselen. Deze mogelijkheid kan op een later moment, als er vanuit de verschillende sectoren draagvlak voor is, met bijkomende voorwaarden wel worden toegevoegd aan de wet.
Hoe nu verder?
Kees Romijn reageert; ‘De wetten zijn aangenomen en fosfaatrechten zullen op 1 januari 2018 geïntroduceerd worden. Dat betekent ook dat het nu compleet afhangt van het fosfaatreductieplan in 2017 of wij in de opdracht slagen om derogatie te behouden. De inwerkingtreding van dit sectorplan is voorzien van 1 januari aanstaande. Dat vergt commitment en daadkracht van alle betrokken partijen.’ LTO Nederland zal de komende tijd zoveel mogelijk leden over het traject informeren.
Generieke korting fosfaatrechtenstelsel
Halverwege 2017 zal de generieke korting voor 2018 bekend worden. LTO Nederland blijft zich inzetten voor een generieke korting van maximaal 8%. In de brief van 3 maart j.l. werd de korting door staatssecretaris Martijn van Dam ingeschat tussen de 4 en de 8%. LTO Nederland schat, bij een effectieve uitvoering van het fosfaatreductieplan dat de generieke korting dichter bij de 4% dan bij de 8% komt te liggen. Dit is inclusief de compensatie van bedrijven die plaatsingsruimte over hadden in 2015.
Bron: LTO Nederland