Wakker Dier heeft een consumentencampagne gelanceerd tegen diverse merken van chocolademelk en yoghurtdrinks. Volgens Wakker Dier komt één op de drie Nederlandse koeien helemaal nooit buiten en wordt deze melk gebruikt voor bijvoorbeeld Chocomel en Fristi. Voor deze merken zou de frabikant de twee melkstromen van stalmelk en weidemelk mixen. Wakker Dier vindt dit niet kunnen en is voorstanders van de in hun ogen diervriendelijkere alternatieven.
Producten zoals melkvrije producten, biologische keurmerk en weidemelklogo worden in de campagne benoemd.
Zonder weidemelklogo
Volgens Wakker Dier moet de consument oppassen voor yoghurtdrinks en chocolademelk zonder weidemelklogo. Hier zit volgens hen hoogstwaarschijnlijk naast weidemelk, óók stalmelk in. De chocolademelk van de merken Albert Heijn en Optimel en op diverse yoghurtfruitdranken van bijvoorbeeld Optimel, Vifit en Yoki Drink.
Wat zegt Wakker Dier te willen verbeteren?
- Weidegang voor alle koeien
- Kalfjes laten opgroeien bij hun moeder in de kudde.
- De melkproductie terugbrengen naar een normaal peil. Volgens Wakker Dier zouden de koeien dan gezonder blijven.