Als ambachtelijk ijsbereider heeft Ronald Pelgrom zijn eigen pad moeten uitstippelen. De laatste tien jaar zijn streekproducten hip, maar de jaren voorafgaand was pionierswerk. De bewijsdrang van Pelgrom om zijn ijs van De Steenoven tot een succes te maken, maakt hem een ondernemer met een breed blikveld.
Toen Ronald Pelgrom in 1997 als afgestudeerde begon met het maken van ambachtelijk ijs, kon hij niet bevroeden wat de impact zou zijn op zijn ontwikkeling als ondernemer. “Daar was ik ook helemaal niet mee bezig. Ik zat in de maatschap met mijn ouders op een traditioneel Achterhoeks bedrijf met melkvee en varkens, maar wilde iets van mezelf.”
10 jaar lang was Pelgrom bezig met het zoeken naar en creëren van de afzet van ijs. “Tot 10 jaar geleden waren streekproducten niet heel hip. Horecaondernemers hadden vrijwel geen interesse, dus het was echt pionieren.” Samen met zijn vriendin trok Pelgrom in die jaren erop uit met ijskarretjes om zijn eigen product te verkopen.
Ondernemerschap
Inmiddels heeft Pelgrom twaalf ijskarren rondrijden van diverse omvang, bezit hij een eigen horecazaak, is het bedrijf betrokken bij een boek en tv-programma’s en zit de melkveehouder aan tafel met gerenommeerde chef-koks om mee te denken over nagerechten. “De interesse van zulke partijen geeft ons de bevestiging dat we het goed doen.”
Het directe klantcontact heeft Pelgrom gevormd in zijn ondernemerschap. “Je gaat meer marktgericht produceren. Je kunt een leuk ideetje hebben, maar dat wil niet altijd zeggen dat er markt voor is. Luisteren naar de klant is het allerbelangrijkste wat er is. Vergeet nooit waarom je twee oren hebt en maar één mond.”
Het luisteren naar zijn klanten en de transparantie die hij nastreeft, houdt in dat Pelgroms bedrijfsvoering een open boek is. Het ijsbereidingsproces en de melkveehouderijtak zijn te allen tijde te bekijken. Er is een belevingsweide naast de stal waar bezoekers een ijsje kunnen eten, maar waar ook fruitbomen staan. “Ik wil de consument laten weten waar hun eten vandaan komt. De onwetendheid over de herkomst van hun voedsel en het productieproces is groot. Consumenten denken dat onze dag bestaat uit het loslaten en binnenhalen van koeien. Ze hebben geen idee wat er nog meer bij komt kijken.”
Het juiste verhaal
Ronald vindt het belangrijk dat het juiste verhaal verteld wordt. Daarom spreekt hij altijd met zijn horeca-klanten af dat het bedienend personeel ook een kijkje komt nemen op het bedrijf. “Zij krijgen de vragen van de klant over de herkomst van het product. Het is belangrijk dat zij antwoorden kunnen geven op vragen. Zij moeten dus weten dat we roodbonte koeien hebben en dat we weidegang toepassen op ons bedrijf. Wij willen meer doen dan een product ruilen voor geld; we willen een totaalbeleving verkopen.”
Ongeveer 5 procent van de melkproductie van Pelgrom wordt in het ambachtelijk ijs verwerkt, terwijl gemiddeld genomen 10 procent van zijn tijd besteed wordt aan marketing van zijn product. Daarbovenop komt nog het bereidingsproces en het logistieke gedeelte. Met dezelfde arbeidsbesteding kan Pelgrom een veelvoud aan liters produceren. Maar juist de combinatie van het directe klantencontact en de melkveehouderij is voor Pelgrom waardevol. “Alleen maar produceren is voor mij niet weggelegd. Ik vraag me minimaal elk jaar één keer af wat mijn drijfveer is en telkens zijn er nieuwe drijfveren. Deze drijfveren kunnen binnen en buiten de melkveehouderij liggen. Sinds drie jaar ben ik deelnemer van een kringloopwijzerstudieclub. Kijken hoe het nog beter kan, leren van collega’s; dat vind ik bijzonder interessant. Ik neem dat mee in mijn verhaal naar mijn afnemers.”
Volgens Pelgrom kan élke veehouder een steentje bijdragen aan een positieve beeldvorming van de sector én verbetering van het eigen resultaat. “Voorwaarde is wel dat je open bent. Als je informatie geeft, dan krijg je daar op termijn iets voor terug. De ideeën die je oppikt, kun je in je bedrijfsvoering weer gebruiken. Maar je moet wel eerst iets delen.”
Bedrijfsprofiel ijsboerderij De Steenoven
Ronald Pelgrom (40) heeft een melkveebedrijf en ijsmakerij in Hummelo. Pelgrom heeft 75 melkkoeien en 30 stuks jongvee en bij het bedrijf hoort 51 hectare grond. De gemiddelde productie is 9.000 kg melk met 4,52 % vet en 3,63 % eiwit. Samen met Petra (36) heeft Ronald twee dochters: Elin (7) en Nele (6).