Vanwege de sterk toegenomen vraag in Duitsland breidt FrieslandCampina het aantal deelnemende melkveebedrijven dat VLOG-melk levert uit van 400 naar meer dan 600. Deze melk komt van koeien die een gentechvrij rantsoen krijgen en worden geweid.
Van alle VLOG-melk die de Nederlandse FrieslandCampina melkveehouders produceren, wordt kaas voor de Duitse markt gemaakt.
Duitse marktvraag
VLOG (Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik) is een Duitse vereniging die verantwoordelijk is voor de certificatie en uitgifte van het ‘Ohne Gentechnik’-label. In Duitsland wordt al meer dan 50% van de melk volgens de VLOG-standaard geproduceerd. In Nederland is FrieslandCampina in 2017 als eerste zuivelonderneming met VLOG-zuivel gestart. Het doel is om levensmiddelen te produceren zonder het gebruik van genetisch gemodificeerde organismes. Dit is gericht op de gehele keten van voerstromen, melkveebedrijf, transport, zuivelverwerking tot aan het winkelschap. Aanvullend passen alle deelnemende melkveebedrijven volledige weidegang toe op hun bedrijf. De zuivelverwerker moet deze melk in een aantoonbare gescheiden melkstroom verwerken.
Beloning
Melkveebedrijven die volgens de VLOG-standaard produceren ontvangen een extra beloning van 1 cent per kg melk bovenop de weidegangtoeslag. De resterende waarde komt, door middel van de prestatietoeslag, ten goede voor alle leden-melkveehouders en draagt bij aan de investeringen in de verschillende kaasmakerijen.
Onderscheidend
VLOG past in de coöperatieve visie ‘Melk met Meerwaarde’ van FrieslandCampina. Hiermee wil de coöperatie meer waarde creëren voor de leden met een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak die marktgericht is en reageren op ontwikkelingen in de samenleving. VLOG is een van de bijzondere melkstromen van FrieslandCampina waarmee het inspeelt op consumentenbehoeften.
Bron: FrieslandCampina