FrieslandCampina en Milcobel hebben het voornemen aangekondigd te fuseren. De voorgenomen fusie vereist goedkeuring van de ledenraad van FrieslandCampina, de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en mededingingsautoriteiten. Leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden zijn over het voornemen tot fusie geïnformeerd.
Door de fusie van FrieslandCampina en Milcobel ontstaat één internationale organisatie die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt.
De fusie biedt verdere ontwikkelingsmogelijkheden in marktsegmenten. Denk hierbij aan consumentenkaas, mozzarella, witte zuivel (onder andere melk, karnemelk en yoghurt) en ingrediënten. Ook heeft het voordelen op het gebied van efficiëntie en expertise, bijvoorbeeld met betrekking tot duurzaamheid.
Sybren Attema, voorzitter bestuur Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. vertelt: “De fusie van FrieslandCampina en Milcobel is meer dan de som der delen. Het creëert één toekomstgerichte, gemeenschappelijke zuivelcoöperatie die veerkrachtig is en kansen op de dynamische, mondiale zuivelmarkt kan benutten.”
Fusie geeft betere melkprijs
“Dit versterkt onze aantrekkingskracht op leden-melkveehouders, handelspartners en medewerkers. Bovendien helpt deze stap ons om een bertere melkprijs voor onze leden-melkveehouders te realiseren, zowel nu als in de toekomst.”
Betty Eeckhaut, voorzitter bestuur Milcobel, vult aan: “Het coöperatieve gedachtengoed, dat diepgeworteld is bij Milcobel en FrieslandCampina, vormt de basis voor deze voorgenomen fusie. Ons doel is en blijft om meerwaarde te creëren voor onze leden-melkveehouders.”
“Voor klanten betekent deze fusie meer innovatiekracht, een uitgebreid productportfolio en verdere professionalisering van onze dienstverlening.”
Grote speler
Op basis van de gecombineerde jaarcijfers van FrieslandCampina en Milcobel over 2023, exclusief Milcobel’s Ysco-business die wordt verkocht, zal de nieuwe organisatie een pro forma omzet hebben van meer dan veertien miljard euro. Ook zal de nieuwe organisatie actief zijn in dertig landen en wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen. In totaal verwerkt het een volume van ongeveer tien miljard kilogram ledenmelk.
Deze melk wordt geleverd door bijna elf duizend leden-melkveebedrijven in eigendom van ongeveer zestien duizend leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.
Stand van zaken in fusie
De besturen van de coöperaties en de directies van de ondernemingen hebben een overeenkomst op hoofdlijnen ten aanzien van de voorgenomen fusie getekend. Het streven is om in de eerste helft van 2025 een fusievoorstel uitgewerkt te hebben. Dit zal vervolgens besproken worden met de leden van FrieslandCampina en de aandeelhouders van Milcobel.
Vervolgens zal deze fusieovereenkomst ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de ledenraad van FrieslandCampina. De fusie vereist goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.
Bron: FrieslandCampina