Bandenfabrikant Vredestein (stand 6.31 op de ATH) pakt door met de VF Flotation Optimall. Vorig jaar werd deze band door het Duitse DLG in een test beoordeeld als ‘uitstekend’. DLG noemt de VF Optimall de meest bodemvriendelijke band in zijn soort. Dit voorjaar bewees de band in de Nederlandse praktijk zijn waarde.
“De VF Flotation Optimall geeft 25 procent minder bodemdruk dan concurrerende banden. Dit gemeten op veertig centimeter diepte. En die diepte, dat is belangrijk. Want verdichting op bijvoorbeeld tien op twintig centimeter, dat los je wel op. Maar zit de verdichting dieper in de grond, dan kom je er met de ploeg niet bij. Als het daar verdicht is, blijft het dicht”, vertelt productmanager Agricultural en Industrial Tyres Joost Kemna van Apollo Vredestein.
VF Flotation Optimall
DLG nam de VF Flotation Optimall vorig jaar mee in een test met meerdere VF-banden in de populaire maat VF 750/60 R 30.5 op Kaweco drie-assige mesttank. Uit de test bleek dat de VF Flotation Optimall als enige van de vijf geteste banden een contactdruk van minder dan één kilogram per vierkante centimeter had bij 1,0 bar bandenspanning.
De insporing was 24 procent minder diep dan die van de nummer twee. Dit is goed nieuws voor de bodem, maar ook voor het brandstofgebruik en daarmee de portemonnee. Bij het trekken van een veertig tons mesttank in het veld kan dit drie liter brandstof per uur besparen. Dat betekent zomaar vier euro per operationeel uur.
Bodemverdichting voorkomen
Loonwerker Gijs van der Woerd uit het Gelderse Zoelen is fan van VF-banden van Vredestein. “Voorkomen van bodemverdichting vinden we erg belangrijk. VF-banden in combinatie met een drukwisselsysteem spelen hierbij een belangrijke rol. Dankzij de VF-banden kunnen we met een nog lagere bandenspanning over het veld rijden. Zo heb je een groter contactoppervlak, dus minder insporing. De VF Flotation Optimall laat een heel lage bandenspanning toe, waardoor je banden nog verder afplatten.”
Loonwerker Gijs van der Woerd
Van der Woerd heeft VF-banden van Vredestein onder diverse tractoren, oogstmachines en kippers. “Bij tractoren zie je naast minder insporing ook een betere overbrenging van de trekkracht. Dit door het grotere contactoppervlak en doordat ze beter lossen omdat er meer beweging in de band zit. Je benut het profiel optimaal en optimaliseert dus ook het brandstofgebruik.” Besparing op brandstof treedt volgens de Zoelense loonwerker ook op door minder insporing van getrokken wagens zoals kippers op VF-banden.
De New Holland CX 8.70 combine van Van der Woerd staat ook op VF-banden. “Na zo’n natte winter zie je ook op graanpercelen natte plekken en structuurproblemen. Met een combine op banden op lage druk belast je het land minder. Doordat we op de weg zonder maaibord en met een lege graantank rijden, kunnen we de bandendruk op de weg ook gewoon laag houden. Een drukwisselsysteem is dan niet nodig.”
Zorg voor de bodem
Van der Woerd merkt dat zijn klanten zijn zorg voor de bodem enorm waarderen. “Goede bandenkeuze en waar nodig gebruik maken van een drukwisselsysteem is hierbij onmisbaar. Vredestein biedt hier goede oplossingen voor. Als ik vergelijk met andere merken, gaan de Vredesteins ook nog eens langer mee, waardoor je de investering eerder terugverdient.”
Meer informatie
Kom voor meer informatie naar de stand van Apollo op de ATH. Stand 6.31