Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu verzoekt de Tweede Kamer in te stemmen met het wetsvoorstel voor wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met een kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers.
Als het wetsvoorstel zou worden verworpen wordt er niet voldaan aan de Europese APK-plicht, met het risico op een infractieprocedure tot gevolg, en kan de snelheidverhoging tot 40 kilometer per uur niet kan doorgaan. Schultz wijst de Tweede Kamer er middels een brief op dat het wetsvoorstel op brede steun van de branche kan rekenen.
18 euro voor tenaamstelling trekker
Vanwege de samenloop tussen de wens van de Tweede Kamer en de Europese verplichting was het niet logisch en ook veel duurder om een aparte APK-registratie voor alleen landbouw- of bosbouwtrekkers met een constructiesnelheid van meer dan 40 kilometer per uur op te zetten. De kosten voor het registratiesysteem bedragen circa 4,4 miljoen euro. Dit is een gebruikelijk bedrag voor een dergelijk omvangrijk en complex project. Doordat de kosten kunnen worden gespreid over naar schatting 580.000 voertuigen is het mogelijk een tarief van 18 euro te hanteren voor inschrijving en tenaamstelling van een trekker tijdens de conversieperiode.
800 euro bij alleen kentekening trekkers met snelheid van meer dan 40 km/h.
Mocht de Tweede Kamer het wetsvoorstel amenderen, waardoor alleen de landbouw- of bosbouwtrekkers met een constructiesnelheid van meer dan 40 kilometer per uur kentekenplichtig worden, zullen de kosten van de RDW over naar schatting 7.000 trekkers moeten worden verdeeld. Dit heeft een fors hoger tarief tot gevolg. Dat zal circa 800 euro zijn, waarschuwt Schultz.
Bovendien zullen de decentrale wegbeheerders de gewenste snelheidsverhoging naar 40 kilometer per uur niet accepteren als alleen tractoren met een constructiesnelheid van meer van 40 kilometer per uur worden gekentekend, omdat alleen met behulp van het kenteken in het kentekenregister gecontroleerd en gehandhaafd kan worden of de voertuigen technisch geschikt zijn voor deze maximumsnelheid.
Bron: Rijksoverheid