De minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Cora van Nieuwenhuizen, heeft woensdag 14 november tijdens een overleg met de Tweede Kamer aangekondigd dat ze met een nieuw wetsvoorstel komt. Dit voorstel heeft betrekking tot de invoering van het trekkerkenteken.
Vanaf 20 mei 2018 zijn zijn landbouw- of bosbouwtrekkers van categorie T met een maximale contstructiesnelheid van >40 km per uur AP-plichtig. Hiervoor moesten de nodige aanpassingen in wet- en regelgevingen worden gedaan die uiterlijk 20 mei 2017 gerealiseerd moesten zijn. Er is toen gekozen voor een wetsvoortsel voor een kentekenplicht voor landbouw- of bosbouwtrekkers. Echter is dit voorstel toendertijd verworpen. Dit heeft als gevolg dat er op dit moment geen wettelijke APK-plicht voor deze categorie voertuigen is.
Op 17 juli 2017 heeft de Europese Commissie Nederland in gebreke gesteld wegens het niet tijdig implementeren van de richtlijn. Het is nu van belang om zo snel mogelijk een wettelijke basis voor de APK-plicht aan te nemen om verdere inmenging van de Europese Commissie te voorkomen.
Minister Cora heeft aangegeven dat zij in gesprek is geweest met betrokken partijen om tot een nieuw wetsvoorstel te komen.
APK-plicht en uitzonderingen
De APK-plicht is geldend voor landbouw- of bosbouwtrekkers van categorie T met een contstructiesnelheid hoger dan 40 km per uur. Binnen de richtlijn wordt de mogelijkheid geboden om voertuigen van deze verplichting uit te zonderen. Het gaat hierbij om voertuigen die hoofdzakelijk voor land- en bosbouwwerkzaamheden worden ingezet op het terrein waar de werkzaamheden plaats vinden, zoals landwegen en akkers. Deze voertuigen zullen in het nieuwe wetsvoorstel van de APK-plicht uitgezonderd worden.
Registratieplicht bestaande werktuigen
Om aan de gestelde eisen voor de APK-plicht te kunnen voldoen, is registratie van alle bestaande landbouw- of bosbouwtrekkers en mobiele machines nodig. Bij de registratie hiervan worden alle bestaande voertuigen met de benodigde technische gegevens geregistreerd, inclusief de houder/eigenaar van het voertuig. De RDW voert enkele (register)controles uit op juistheid en de authenticiteit van de ingevoerde gegevens, voordat het voertuig wordt geregistreerd. De kosten per registratie bedragen €18,-. Er wordt een korte omschakelingsperiode van minder dan 1 jaar ingesteld voor het registreren van bestaande machineparken.
Voertuigen die enkel op eigen terrein en dus niet op de openbare wegen komen, hoeven niet te worden geregistreerd. Ook getrokken machines met een constructiesnelheid <25 km per uur zijn vrijgesteld van registratie. Daarnaast is de registratie ook niet verplicht voor voertuigen die zijn vrijgesteld voor het T-rijbewijs en andere voertuigen, zoals meeneemheftrucks en fruittreintjes.
Moties
In het nieuwe voorstel zullen ook een aantal ingediende moties worden doorgevoerd. Dit resulteert onder meer in een verhoging van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen van 25 km/uur naar 40 km/uur. Dit mits de maximumcontstructiesnelheid dit toelaat. Daarnaast wordt er een centraal loket ontheffingverlening voor landbouwvoertuigen bij het RDW gerealiseerd, waarmee per voertuig voor alle wegen een ontheffing kan worden verleend, in plaats van per individuele wegbeheerder. Welke wegen worden opengesteld voor landbouwverkeer is uiteraard aan de betrokken wegbeheerders. De meeste wegbeheerders streven een 'ja, tenzij'-beleid na wat inhoudt dat in principe alle wegen worden vrijgegeven, behalve als er gegronde redenen zijn om dit niet te doen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid.
Landbouw- of bosbouwtrekkers, MMBS'en en hun getrokken materieel kunnen en mogen alleen gebruik maken van de snelheidsverhoging en het loket ontheffingsverlening wanneer een kenteken aanwezig is. Dit is de nadrukkelijke eis van zowel de handhavingsinstanties als de wegbeheerders.
Kentekenplicht voor nieuwe werktuigen
Als het voorstel aangenomen wordt en in werking treedt, zullen alle landbouw- en bosbouwvoertuigen kentekenplichtig worden. Nieuwe voertuigen zijn dat daarmee ook automatisch, voor bestaande voertuigen die APK-plichtig zijn geldt een omschakelingsperiode. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden. Bij het voeren van een kenteken zullen landbouwvoertuigen gebruikmaken van één kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig.
Een kentekenplicht voor nieuwe landbouwwerktuigen is ook noodzakelijk om aan te sluiten bij de huidige systemen van werktuigenregistratie. De redenen hiervoor zijn de verplichtingen rondom goedkeuring, markttoezicht, verkoopverboden, restantvoorraden, rapportages en terugroepacties.
Na de invoering van het nieuwe wetsvoorstel komt de voertuigcategorie 'motorrijtuig met beperkte snelheid' (MMBS) te vervallen en wordt vervangen door de categorie 'mobiele machines' (MM). Mobiele machines worden ook kentekenplichtig, Met het invoeren van de registratieplicht komt er ook een einde aan het ombouwen van voertuigen tot MMBS'en. Met registratie en een kentekenplaat wanneer men harder wil rijden dan 25 km/uur is dit wel mogelijk voor het bestaande wagenpark. Inmiddels is voor deze voertuigen ook een rijbewijs nodig.
Vrijwillige kentekening en overgangsregeling
Voor voertuigen die niet sneller dan 25 km/uur rijden en geen gebruik willen maken van het centrale ontheffingsloket geldt een overgangsperiode tot en met 31 december 2024. Dit biedt de mogelijkheid om stapsgewijs naar invoering van de kentekenplaat te gaan. Voor deze voertuigen is er wel de mogelijkheid vrijwillig een kentekenplaat te voeren vanwege andere voordelen, zoals verzekering en opsporingsmogelijkheden. Ook kan dit tot het einde van de conversieperiode in plaats van het huidige GV-kenteken (grensverkeer). Het GV-kenteken als bijzonder kenteken zal komen te vervallen wanneer de registratie van bestaande voertuigen is doorgevoerd.
Inzetfoto: Voorbeeld kentekenplicht Duitse landbouwvoertuigen
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat