De landelijke campagne om biologisch eten te stimuleren is gestart. Hiermee informeert en inspireert de overheid om biologische producten uit het schap te kiezen. Vele boeren willen graag omschakelen naar biologische landbouw, maar de mogelijkheid daartoe hangt af van de consumentenvraag.
Al langer hebben LTO en Biohuis daarom opgeroepen tot een bevorderende campagne te komen voor groei van de consumptie.
Biologisch keurmerk
“Deze meerjarige campagne zet het biologisch keurmerk en onze sector goed in de spotlight. Kopen consumenten meer en vaker biologische producten, dan wordt het ook aantrekkelijker voor boeren om biologisch te (blijven) produceren”, aldus Pipie Smits van Oyen, voorzitter van Biohuis.
Op dit moment boeren 4,5 procent van de agrariërs op een biologische wijze. De ambitie van het ministerie van LNV is om het landbouwoppervlakte met biologische landbouw in 2030 te laten groeien naar 15 procent. Om aan die maatschappelijke wens te voldoen vergt dat voldoende vraag onder consumenten naar biologische producten. De campagne moet daar op een positieve manier toe bijdragen.
Biohuis
Biohuis is de belangenbehartiging voor de biologische sector en samen met LTO versterken de organisaties elkaar waar mogelijk. Lees meer over de campagne, toolkit en planning op de website van Biohuis.
Bron: LTO Nederland