De omzet van biologische producten is de afgelopen vijf jaar met ruim 50 procent toegenomen naar 1,4 miljard euro, zo blijkt uit nieuwe cijfers van CPS GFK. Biologisch groeide twee keer zo hard als de rest van de markt, die tussen 2019 en 2023 met 25 procent groeide. De forse groei is aanbod gedreven. Het biologische assortiment is sinds 2019 in veel winkels uitgebreid en er is meer aandacht voor biologisch op de winkelvloer. Een groter aanbod is het meest effectief voor de groei van biologisch. Supermarkten zijn goed voor 76 procent van de biologische omzet en spelen om die reden een cruciale rol.
Biologische omzet in Nederland
De afgelopen vijf jaar is de omzet van biologische producten gegroeid van 900 miljoen naar 1,4 miljard euro. Een stijging van 51,3 procent in vijf jaar tijd. In tegenstelling tot de rest van de markt, die in dezelfde periode met 25 procent groeide.
De flinke omzetstijging van biologische voeding is een gevolg van het toenemende aanbod biologische producten. Veel supermarkten hebben hun biologisch assortiment flink uitgebreid. Ook kiezen supermarkten er vaker voor om producten standaard als biologisch aan te bieden, wat bijdraagt aan een hogere biologische omzet.
Marktaandeel biologische producten
In de eerste helft van dit jaar nam de biologische omzet ook verder toe. Biologisch groeide de eerste zes maanden van 2024 met 10 procent, terwijl de rest van de markt met 2 procent afnam. Biologisch groeide daarmee 12 procent harder dan de totale markt. Het biologisch marktaandeel is nu 4 procent. Het omzetaandeel van biologische vers steeg naar 5,8 procent.
Een aantal categorieën groeiden harder dan 10 procent omzetgroei van de totale markt: de verkoop van biologische kip & gevogelte groeide dit jaar maar liefst 31 procent, citrusvruchten 13 procent en yoghurt en tomaten 11 procent.
Verkoop stimuleren met nudging
Ook nudging blijkt effectief in het stimuleren van de verkoop van biologische producten. Door middel van een duwtje op de winkelvloer worden consumenten geholpen om vaker biologisch te kiezen. Tussen 2021-2024 vonden er 7 nudges plaats in supermarkten. Door de inzet van schapkaartjes, raam-en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20 procent. Een initiatief van de driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’, om consumenten vaker voor biologisch te laten kiezen. Consumenten worden op die manier vaker gewezen op de voordelen van biologisch voor dierenwelzijn en milieu, zoals: “Kies voor bio-avocado en bespaar een douchebeurt van 3 minuten.”
Bron: Bionext