Op het toonaangevendste en grootste landbouwbeurs in Europa, Agritechnica stonden afgelopen najaar tal van toekomst- concepten te glimmen. In Hannover was het concept-model van Steyr één van de grootste aandachtstrekkers.
Futuristische design
Tussen al het andere geweld viel dit concept op door zijn futuristische design en de opvallende hybridetechniek met een accupakket, een dieselmotor en vier onafhankelijke wielmotoren. De Loonwerker trok naar St. Valentin (Oostenrijk) en sprak hierover met Christian Huber (Managing Director CNH Industrial Oostenrijk GmbH en Vice President Tractor Product Managent van Case IH en Steyr wereldwijd).
Complete verrassing
Voor veel mensen was het futuristische trekkerconcept van Steyr op de Agritechnica een complete verrassing. Men had dit van Steyr niet verwacht. Waarom heeft Steyr deze trekker ontwikkeld?
Christian Huber: “De trekkermerken van de CNH Industrial groep (red. New Holland, Case IH en Steyr) zijn in 1999 een onderzoek gestart om zo efficiënt mogelijk en met toepassing van diverse componenten te produceren. Het merk Steyr heeft de naam dat het altijd investeert in nieuwe innovatieve technologieën en ver vooruit denkt. Steyr toont met het ontwerpen van dit futuristische concept en hybride techniek welke richting het in de toekomst op wil. Steyr heeft in Hannover iets laten zien wat nog geen enkele trekkerfabrikant heeft futuristische trekkerconcept van Steyr op de Agritechnica een complete verrassing. Men had dit van Steyr niet verwacht.
Waarom heeft Steyr deze trekker ontwikkeld? Christian Huber: “De trekkermerken van de CNH Industrial groep (red. New Holland, Case IH en Steyr) zijn in 1999 een onderzoek gestart om zo efficiënt mogelijk en met toepassing van diverse componenten te produceren. Het merk Steyr heeft de naam dat het altijd investeert in nieuwe innovatieve technologieën en ver vooruit denkt. Steyr toont met het ontwerpen van dit futuristische concept en hybride techniek welke richting het in de toekomst op wil. Steyr heeft in Hannover iets laten zien wat nog geen enkele trekkerfabrikant heeft getoond.
Hybride technologie
Wij denken dat een elektrische trekker niet zo schoon en milieuvriendelijk is als algemeen wordt aangenomen. Voor onze klanten zal de elektrische trekker niet de oplossing zijn. Een agrariër die op het veld aan het werk is, wil zijn elektrische trekker niet om de twee uur opladen. Hij wil zijn werk afmaken. Om die reden hebben wij een trekker ontwikkeld met een hybride technologie. Normaliter bevindt zich onder de motorkap van de trekker een dieselmotor. Daar kan ook een CO2 beperkende gas- of waterstofmotor geplaatst worden. We hebben in het conceptmodel een systeem gebouwd waarbij wij compleet flexibel zijn. Dus kunnen wij wisselen. Het achterste gedeelte van de trekker met de assen, aansturing en hydrauliek aandrijving hebben wij compleet nieuw met elektrische elementen ontwikkeld.”
Het concept-model heeft ook drones die voor de trekker vliegen. Kunt u hier iets meer over vertellen?
“Vandaag de dag is de digitalisering in de agrarische wereld niet meer weg te denken. Nieuwe technologieën richten zich daarop. Iedereen ondervindt hiervan de grote voordelen. Trekkers kunnen zelfstandig rijden en het werk autonoom op het veld doen. Een bestuurder is niet meer nodig. De Steyr Terrus bijvoorbeeld kan zelfstandig omdraaien, sneller en lang zamer rijden over de A-B lijnen en bepaalde hefwerkzaamheden uitvoeren. De drones die voor de trekker uitvliegen kunnen bijvoorbeeld met sensoren informatie zoals stikstof- of natriumgehalte van de bodem, hoeveelheid onkruid en de bodemvochtigheid meten. Deze gegevens kunnen weer worden doorgegeven aan de trekker die opdrachten verstrekt aan aanbouwwerktuigen zoals zaaimachines, kunstmeststrooiers, veldspuiten en dergelijke. Op deze manier kan er veel efficiënter worden gewerkt, en wordt er bespaard op arbeidsuren en de impact op bodem en milieu.”
Steyr voor alle klanten interessant
Voor welke klanten zal deze futuristische concepttrekker interessant zijn?
“Voor alle klanten zal deze Steyr trekker in de toekomst interessant zijn. Waarom? Omdat er zich veel minder draaiende onderdelen in de aandrijving van de trekker bevinden die kapot kunnen gaan. Bij ieder wiel heb je een elektromotor die het wiel aandrijft. Daartussen is er niks. Een trekker inclusief een batterij kan een stal in rijden met bijvoorbeeld een voermengwagen. De grote voordelen zijn: het is schoner voor het milieu en geluidsarmer voor mens en dier. Ook voor gemeentes en in stedelijk gebied wordt een schoner milieu en geluidsarme machines steeds meer een thema. Wanneer een trekkerchauffeur midden in de nacht met een trekker door een dorp rijdt, kan deze straks ook compleet geruisloos rijden. Met dit systeem heb je geen conventionele aandrijving, hydraulische smering en dergelijke meer nodig. Omdat ieder wiel aangedreven en aangestuurd wordt, heeft die de volgende pluspunten: langzamer en sneller laten draaien, minder bodembelasting, korter draaien, meer comfort op de weg, controle op het veld, perfecte slipcontrole, goede tractie en minder brandstofverbruik en een hogere snelheid.”
In het Oostenrijkse St. Valentin worden al sinds 1947 trekkers gebouwd. Tegenwoordig zijn dat er jaarlijks meer dan 10.000.
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst: Annelies Bakker
Foto’s: Annelies Bakker & Steyr