“2024 was een jaar van transformatie voor FrieslandCampina, gekenmerkt door de implementatie van Expedition 2030 en een nieuw organisatiemodel met zeven businessgroepen, ondersteund door een wereldwijde productieorganisatie en efficiënte ondersteunende diensten. Vertelt Jan Derck van Karnebeek, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.
Samenvatting van de resultaten:
- Bedrijfsresultaat, na aftrek van de contante nabetaling, steeg naar 527 miljoen euro, vergeleken met 75 miljoen euro in 2023.
- Nettoresultaat steeg naar 321 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 149 miljoen euro in 2023.
- Netto-omzet daalde met 1,1 procent naar 12,9 miljard euro als gevolg van nadelige wisselkoersverschillen. Exclusief valuta-effecten steeg de omzet met 1,3 procent.
- Positieve operationele kasstroom van 900 miljoen euro, vergeleken met 831 miljoen in 2023.
- Kostenbesparing van 315 miljoen euro, waarvan 222 miljoen in de productieorganisatie, deels aangewend ter compensatie van inflatie.
- Totale vergoeding aan leden-melkveehouders steeg met 5,5 procent naar 4,8 miljard euro. Gemiddelde melkprijs van 52,95 euro per 100 kilogram melk, inclusief een contante nabetaling van 1,21 euro.
- Melkaanvoer daalde met 3,4 procent naar 9,1 miljard kilogram, voornamelijk door onvoordelige weersomstandigheden en het stoppen van melkveehouders.
- Broeikasgasemissies leden-melkveebedrijven daalden met 853 kton CO2eq., een reductie van 9,8 procent ten opzichte van 2023.
- FLAG en non-FLAG doelen voor 2030 gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi), in lijn met 1,5°C-scenario van het Klimaatakkoord van Parijs.
- Ingebruikname van grote, nieuwe productiefaciliteiten in Maleisië en Indonesië om toekomstige groei op te vangen, ook verdere optimalisatie van het wereldwijde productienetwerk.
- Aankondiging voorgenomen fusie met Milcobel, een belangrijke strategische stap voor beide coöperaties.
Met het goede bedrijfsresultaat heeft FrieslandCampina in 2024 een enorme stap vooruitgezet met name dankzij verbeterde prestaties van onze businessgroepen, besparingen in de productieorganisatie en ondersteunende afdelingen, en gunstige marktontwikkelingen zoals hogere basiszuivelprijzen. Wat mij echter het meest trots maakt, is de inzet en het teamwerk van onze medewerkers. Dankzij hun toewijding kunnen we onze leden-melkveehouders extra belonen met een contante nabetaling van 1,21 euro per 100 kilogram melk – een resultaat dat recht doet aan al het harde werk van iedereen.
Een gezonde kasstroom stelde ons bovendien in staat te investeren in de toekomst van onze productiefaciliteiten en in de verdere verduurzaming van FrieslandCampina. Goede inkomsten zijn cruciaal voor onze leden om hun melkveebedrijven toekomstbesteding te maken en verder te verduurzamen. In 2024 is een recordbedrag van 245 miljoen euro aan duurzaamheidspremies aan onze leden uitgekeerd.
Daarnaast zijn we erin geslaagd nieuwe coöperatieleden te werven. In de huidige melkmarkt is dat belangrijk voor de toekomst van onze coöperatie en onderneming. De voorgenomen fusie van FrieslandCampina met Milcobel die naar verwachting eind 2025 wordt afgerond past helemaal in dit strategische plaatje.
Ik ben dankbaar voor wat we het afgelopen jaar samen hebben bereikt. De resultaten over 2024 bewijzen dat we op de goede weg zitten en we zullen in 2025 en daarna hard blijven werken aan een toekomstbestendig en succesvol FrieslandCampina voor de leden, medewerkers en alle andere belanghebbenden van deze mooie coöperatie.”
Netto-omzet iets omlaag door nadelige wisselkoerseffecten
In 2024 daalde de netto-omzet van FrieslandCampina met 1,1 procent naar 12,9 miljard euro, ten opzichte van 13,1 miljard euro in 2023, als gevolg van wisselkoerseffecten. Zonder deze valuta-effecten zou de netto-omzet met 1,3 procent zijn gestegen naar 13,2 miljard euro.
Bedrijfsresultaat en nettoresultaat fors omhoog
Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina steeg fors van 75 miljoen euro in 2023 naar 527 miljoen euro in 2024, na aftrek van de contante nabetaling. Deze sterke groei is het resultaat van een verbeterde volume-mix, de groei van consumentenmerken in Zuidoost-Azië en Friso-kindervoeding in China, het wegvallen van de kostenimpact van dure voorraden, hogere basiszuivelprijzen, gecombineerd met een positief verschil tussen deze basiszuivelprijzen en de garantieprijs voor gangbare boerderijmelk. In 2024 is het aantal fte’s met bijna 1.400 afgenomen ten opzichte van 2023. FrieslandCampina bespaarde 315 miljoen euro dankzij Expedition 2030 en Performance+, een programma waarmee binnen de productieorganisatie aanzienlijke stappen zijn gezet om processen te verbeteren en kosten te verlagen. De productieorganisatie realiseerde 222 miljoen euro aan besparingen. Een deel van de besparingen werd gebruikt om inflatie-effecten te compenseren. In 2024 behaalde FrieslandCampina een nettoresultaat van 321 miljoen euro, tegenover een verlies van 149 miljoen euro in 2023.
Ontwikkelingen businessgroepen
De businessgroepen Specialised Nutrition en Asia boekten sterke bedrijfsresultaten in 2024, gedreven door respectievelijk Friso-kindervoeding in China en consumentenproducten in Zuidoost-Azië. De businessgroepen Retail & Americas en Professional & Trading herstelden zich na een moeilijk 2023. Retail & Americas heeft een nieuwe strategie geïmplementeerd, die de eerste positieve resultaten laat zien. De businessgroep Ingredients verbeterde het bedrijfsresultaat dankzij een sterke tweede helft van het jaar. Het bedrijfsresultaat van de businessgroep Middle East, Pakistan & Africa werd negatief beïnvloed door valuta-effecten in Nigeria en de invoering van btw in Pakistan. Ondanks een lager bedrijfsresultaat presteerde de businessgroep Europe volgens plan in uitdagende marktomstandigheden met stabiele volumes. Laatstgenoemde twee businessgroepen versterkten de marktposities van hun strategische merken met een gerichte marketingaanpak.
Positieve operationele kasstroom
De nettokasstroom uit operationele activiteiten steeg in 2024 naar 900 miljoen euro, een toename ten opzichte van 831 miljoen euro in 2023. Deze stijging kwam vooral door een verbeterd bedrijfsresultaat en betere beheersing van het werkkapitaal. Per 31 december 2024 bedroeg de nettoschuld 270 miljoen euro, een afname van 365 miljoen euro ten opzichte van het einde van 2023.
Goede voortgang op Voeding, Mensen en Planeet met duurzaamheidsstrategie
In 2024 voegde FrieslandCampina alle duurzaamheidsactiviteiten samen onder één overkoepelende duurzaamheidsstrategie, opgebouwd rond drie pijlers: Voeding, Mensen en Planeet.
Op het gebied van Voeding voldeed 76 procent (2023: 75 procent) van de verkochte consumentenproducten aan de FrieslandCampina Global Nutritional Standards en verbeterde de onderneming haar positie in de toonaangevende ATNi Global Index van de derde naar de tweede plaats, wat de sterke focus op gezondheid en voedingswaarden benadrukt. Onder de pijler Mensen ondersteunde FrieslandCampina 63.126 lokale melkveehouders in dairy development-landen met trainingen om hun melkproductie te verbeteren en te verduurzamen. Het aandeel vrouwen in senior managementposities is gelijk gebleven ten opzichte van 2023 (29 procent).
Wat betreft de pijler Planeet ligt de uitvoering van het Klimaatplan 2030 op schema: de broeikasgasemissies op leden-melkveebedrijven daalden met 853 kton CO2eq., wat neer komt op een reductie van 9,8 procent ten opzichte van 2023. FrieslandCampina ging nieuwe samenwerkingen aan met grote internationale klanten zoals Mars en Danone om melkveehouders te ondersteunen en financieel te belonen bij het versneld terugdringen van broeikasgasemissies. Ook met meerdere leveranciers zijn afspraken gemaakt om hun broeikasgasemissies terug te dringen. Daarnaast werden de FLAG (Forest, Land and Agriculture) en non-FLAG-doelen van FrieslandCampina’s klimaatambitie voor 2030 gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi). Hiermee voldoet de volledige klimaatambitie voor 2030 aan het 1,5°C-scenario van het Klimaatakkoord van Parijs. Het aandeel recyclebare verpakkingen is in 2024 gestegen naar 92 procent (2023: 91 procent).
Minder melk, hogere vergoeding voor leden-melkveehouders
Het totale volume aangevoerde ledenmelk daalde met 3,4 procent, van 9.369 miljoen kilogram in 2023 naar 9.050 miljoen kilogram in 2024. De daling is voornamelijk het gevolg van een afname in het aantal leden-melkveebedrijven, van 9.417 naar 9.001. Deze afname is onder andere het gevolg van melkveehouders die zijn gestopt, bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan bedrijfsopvolging, en door de uitstroom van leden via de DMF-regeling die in 2023 afliep en waarvan de laatste melkveehouders per 1 januari 2024 zijn vertrokken. Positief is dat in 2024 de instroom van nieuwe leden wederom toenam.
Ondanks de daling van het totale volume aangevoerde ledenmelk, steeg de totale vergoeding voor geleverde melk aan de leden-melkveehouders met 5,5 procent, van 4.521 miljoen euro in 2023 naar 4.769 miljoen euro in 2024. Dit is te danken aan een hogere garantieprijs, een hogere Foqus planet-toeslag en de contante nabetaling.
Hogere melkprijs
FrieslandCampina streeft naar een toonaangevende melkprijs voor zijn leden-melkveehouders. De melkprijs steeg met 10,1 procent, van 48,08 euro in 2023 naar 52,95 euro per 100 kilogram melk in 2024. Dit werd mogelijk gemaakt door een hogere garantieprijs van 49,48 euro (2023: 46,26 euro), een hogere Foqus planet-toeslag van 1,65 euro (2023: 1,21 euro) en een contante nabetaling van 1,21 euro (2023: 0,00 euro). De stijging van de garantieprijs was het gevolg van hogere melkprijzen van de referentieondernemingen.
Contante nabetaling voor leden-melkveehouders
In het reserveringsbeleid 2023-2025 staat dat 60 procent van de nettowinst wordt toegevoegd aan de algemene reserve, terwijl 40 procent kan worden uitgekeerd als contante nabetaling aan leden-melkveehouders. Door het hogere resultaat in 2024 werd 1,82 euro (2023: -3,22 euro) per 100 kilogram melk aan de algemene reserve toegevoegd en ontvangen leden-melkveehouders een contante nabetaling van 1,21 euro (2023: 0,00 euro) per 100 kilogram melk.
Vooruitzichten
FrieslandCampina verwacht aanhoudende inflatie in 2025. Dankzij de Expedition 2030 en Performance+ programma’s worden in 2025 aanvullende kostenbesparingen van 100 tot 150 miljoen euro verwacht, die zullen worden aangewend om inflatie te compenseren, groei te faciliteren en de winstgevendheid van de onderneming te ondersteunen. FrieslandCampina verwacht dat de hogere basiszuivelprijzen in de markt ten opzichte van de garantieprijs en het positieve voorraadeffect, die in 2024 hebben bijgedragen aan het betere resultaat, zich in 2025 niet zullen herhalen. Investeringen zullen iets lager liggen in 2025 door de afronding van grote projecten in 2024. Tenslotte streeft FrieslandCampina ernaar de voorgenomen fusie met Milcobel voor het einde van 2025 af te ronden, na goedkeuring door aandeelhouders, ledenraad en mededingingsautoriteiten.
Bron: FrieslandCampina