Meppelink BV uit Dalerveen heeft bestaande technieken, eigen kundigheid en inzichten gebruikt voor een eigen zelfrijdende spaakwielbemester. Resultaat is een Fendt Rogator 655 met een 12 meter brede Duport Liquiliser voor 48 secties.
Het mechanisatie-, loon- en grondwerkbedrijf bemest daarmee sinds een aantal weken percelen in heel Zuidoost-Drenthe en is daarmee precisiebemester voor zowel gras- als bouwland.
Alternatief vloeibare kunstmest
Met het oog op capaciteit zocht de onderneming uit Dalerveen naar een alternatief voor een aanhanger van een tank, waar vloeibare kunstmest in zit. Voor Agrifirm, in opdracht van Van der Stelt uit Beverwijk, bemest het bedrijf al drie jaar 2500 hectare bouwland. Tot vorig jaar nog met Challenger Rogator van Van der Stelt, maar die was aan vervanging toe. “Daarom hebben we de aanschaf nu zelf gedaan”, motiveert eigenaar Henk Meppelink. De Drentse loonwerker speelt in op het kringloop vraagstuk. “Met de Liquiliser van Duport injecteren we nu gps-gestuurd in 48 secties GrowSol 11. Dit is vloeibaar stikstof als restproduct uit biovergisters en luchtwassers.”
Fendt-spuit zonder bomen
Duidelijk was meteen dat achter de spaakwielbemester een aanhanger moet kunnen. “Met een getrokken tank ben je dan te lang. Vooral voor het bemesten van bouwland hebben wij die tank nodig. Nu zitten de kouters er aan en kunnen we op de akkers aan de slag”, legt Meppelink uit. Om tot deze zelfrijdende Fendt Rogatorspaakwielbemester te komen, werd een Fendt-spuit zonder bomen aangeschaft. De hefrichting aan de achterzijde, met bijbehorende hydrauliek, is door Meppelink zelf ontwikkeld. “We zijn verder gegaan met de elektronica van Fendt en hebben die aangesloten op de Duport Liquiliser.” Basis van de oorspronkelijk spaakwieltechniek is luchtdruk waarmee het product de grond in wordt gebracht. “Wij hebben gekozen voor een elektrische oplossing. Met deze ARAG-magneetkleppen als normaal in spuitbomen, waardoor we 48 secties kunnen aansturen.”
Heffen door gronddruk spaakwielbemester
De achterbrug van de spuit is verwijderd en daar hebben de monteurs van Meppelink een hefrichting gemaakt. Het constructiewerk en de hele hydrauliek, het betreft een heffende hef met bodemdrukregeling, zijn in eigen beheer gemaakt. “Het heffen vindt plaats door de gronddruk van de spaakwielbemester. Op harder grasland moet er meer druk plaatsvinden. In zachter bouwland zakt de bemester zelf en krijg je een opwaartse beweging van de hydrauliek. Dat scheelt uiteindelijk in vermogen en dus brandstof.”
Bouwt u zelf een machine of werktuig om naar uw wensen of omstandigheden? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto’s: Martin de Vries