FrieslandCampina heeft het voornemen om onderdelen van zijn Duitse consumentenactiviteiten te verkopen aan de Duitse Unternehmensgruppe Theo Müller. De transactie omvat onder meer het merk Landliebe en drie Duitse productievestigingen.
FrieslandCampina wil zijn internationale merken, zoals Chocomel en Valess, zijn Professional-business en een aantal in het buitenland geproduceerde huismerken in Duitsland met verder uitbouwen. De circa 1.000 medewerkers van FrieslandCampina Germany zijn gisteren over de voorgenomen verkoop geïnformeerd.
Aantal Duitse consumentenmerken de deur uit
Met de beoogde transactie zal FrieslandCampina de volgende bedrijfsactiviteiten aan Unterhemensgruppe Theo Müller verkopen: de merken Landliebe, Tuffi, Südmilch, Puddis, Mondelice, diverse in Duitsland geproduceerde huismerken in het ‘witte zuivel’-assortiment, het foodservicemerk Gastro, alsmede de productiefaciliteiten, opslagplaatsen en distributiecentra in Heilbronn, Keulen en Schefflenz.
Toekomst meer gericht op internationale merken
In de toekomst zal FrieslandCampina Germany zich toeleggen op de marketing en verkoop van zijn internationale merken Valess, Chocomel, zijn kaasmerken – waaronder Frico en Holland Master – en buiten Duitsland geproduceerde huismerken – waaronder kaas en slagroomspuitbussen.
Ook zal het bedrijf zijn Professional-business voortzetten. Daarnaast blijft FrieslandCampina ook aanwezig met Kievit in Lippstadt en met DFE Pharma in Goch en Nörten-Hardenberg.
Voor leden verandert er weinig
FrieslandCampina gaat door met het ophalen en verwerken van de melk van zijn Duitse leden-melkveehouders. Voor de Duitse leden-melkveehouders blijven de bij het lidmaatschap van de coöperatie behorende rechten en plichten onveranderd.
Ook behouden ze recht op de garantieprijs, de contante nabetaling, reservering op naam, en indien van toepassing eventuele toeslagen. De nieuwe eigenaar neemt de contracten van Duitse niet-ledenmelkveehouders met een leverancierscontract over.
Marktpositie en resultaten FrieslandCampina Germany verbeterd
Roel van Neerbos, lid van de executive board en president van FrieslandCampina Food & Beverage: “De marktpositie en resultaten van FrieslandCampina Germany zijn de afgelopen jaren door gerichte maatregelen sterk verbeterd. Niettemin zijn we ervan overtuigd dat we in de nieuwe eigenaar, de Unternehmensgruppe Theo Müller, een geschikte opvolger hebben gevonden die door synergievoordelen in staat zal zijn deze onderneming succesvol verder te ontwikkelen. In Duitsland, een van onze thuismarkten, zal FrieslandCampina zich blijven richten op de verkoop van zijn sterke internationale merken.”
Stefan Müller, voorzitter van de raad van commissarissen van Unternehmensgruppe Theo Müller: “Wij zijn ervan overtuigd dat deze overname een waardevolle aanvulling is voor ons succesvolle zuivelportfolio op de Duitse markt en positief zal bijdragen aan de groeikoers van Unternehmensgruppe Theo Müller.”
Transactie
De transactie is onder voorbehoud van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder goedkeuring door de ledenraad en de Duitse mededingingsautoriteit. De ledenraad zal op 20 juni 2022 een besluit nemen over de voorgenomen transactie. Verwacht wordt dat de transactie voor het eind van 2022 zal zijn afgerond.
Er zullen geen mededelingen worden gedaan over de financiële aspecten van de transactie.
Bron: FrieslandCampina