‘Er is een periode geweest dat innovatie een vies woord leek. Maar als je naar de toekomst wilt kijken, moet je wel innoveren.’ Juist dat is volgens Wilfried Siemes van het LTO Noord Innovatiefonds de reden dat dit fonds partner is van de Dutch Dairy Challenge.
Drie keer eerder werd de challenge gehouden, waarbij melkveehouders worden gestimuleerd om na te denken over vernieuwingen. ‘We willen in het werkgebied van LTO Noord sterker werven om melkveehouders te stimuleren tot innovatie en mee te doen aan deze challenge. Een sector die weer naar de toekomst kijkt en positief is, is daartoe bereid. Maar dan moet eerst de basis onder je bedrijf goed zijn’, zegt Siemes.
De adviseur van het LTO Noord Innovatiefonds is verheugd dat de ideeën van de melkveehouders zelf komen. ‘Het ging lange tijd alleen nog maar over opkopen en ammoniakemissie. Het is goed om de belangstelling voor vernieuwingen te behouden.’
Dutch Dairy Challenge
Die drive is er onder melkveehouders zeker, als je kijkt naar de inzendingen van afgelopen jaren. Dat varieert van dierenwelzijn tot mestoplossingen en van energie opwekken tot vroegtijdig gezondheidsproblemen opsporen. Maar ook het maken van TikTok-filmpjes om burgers te betrekken bij de gang van zaken in de melkveehouderij kon tot de prijswinnende ideeën worden gerekend.
‘De energie die de Dutch Dairy Challenge oplevert, is duidelijk zichtbaar en het bewijs dat de challenge werkt’, laat Jos Verstraten van LTO-vakgroep Melkveehouderij optekenen. Ook Siemes is ervan overtuigd dat innoverende boeren een stimulans zijn voor collega’s. Daarom juicht hij het plan toe om een innovatieplatform onder de challenge te hangen, voor vernieuwing jaarrond.
Melkveehouders die bruisen van de innovatieve ideeën, kunnen deze nog tot 2 december kenbaar maken bij de Dutch Dairy Challenge. Na die deadline wordt uit de inzendingen een selectie van acht tot tien teams gemaakt die de 100 dagenchallenge aangaan. Zij krijgen in die tijdspanne workshops en begeleiding aangeboden om hun idee verder op weg te helpen.
Finale in mei
De finale is op 15 mei. De teams presenteren die dag hun idee aan het publiek en een onafhankelijke jury. De winnaar krijgt 5.000 euro om te investeren in de innovatie. Voor de tweede plek die de jury aanwijst, is dat de helft daarvan. Wie de meeste voorkeursstemmen van het publiek weet binnen te harken, krijgt 1.000 euro. ‘Misschien kunnen we die bedragen verhogen, als we nog meer partnerships krijgen’, zegt Eva van Houtum van Imagro, het communicatieadviesbureau achter de Dutch Dairy Challenge.
Het LTO Noord Innovatiefonds staat open voor innovatieve ideeën uit alle sectoren. Jaarlijks is er 1 miljoen euro te verdelen. Dat budget wordt volgens Siemes dit jaar zeker opgemaakt. ‘Afgelopen ronde zijn er dertien projecten ingediend. Dat is veel.’
Bron: LTO Noord