Beemster kaas is door consumenten opnieuw uitgeroepen tot het meest duurzame kaas merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2020. Bij dit onderzoek spreken consumenten zich in een grootschalig onderzoek over de meest duurzame merken in Nederland. Beemster kaas steeg dit jaar van plaats 42 naar plaats 25. Tony’s Chocolonely werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Food en als overall winnaar.
Duurzaamheid
Brand en Marketing Manager Nicole van Gorp: “Duurzaamheidscommunicatie is een enorme uitdaging. Het wordt steeds relevanter voor al onze doelgroepen, van jong tot oud. Zowel onze consumenten als onze retail en handelsklanten willen graag weten wat wij aan duurzaamheid doen. Daarom voeren we onze duurzaamheidscommunicatie in alle lagen van de communicatie kanalen zoveel mogelijk door. Zowel op Tv, tijdens evenementen en uiteraard via onze social media kanalen vertellen wij wat Beemster aan duurzaamheid doet. We hebben als kleine boerencoöperatie in de Beemster ook te veel vertellen, van de certificering “klimaat neutraal” die we dit jaar kregen voor onze kaasmakerij van Climate Neutral groep, tot het aanleggen van een bijenlint, en onze boeren die duurzame stroom leveren. Het duurzaamheidsbeleid en de bijbehorende communicatie strategie werpt duidelijk zijn vruchten af, en dat zien we terug in de stijging in de Sustainable Brand index. En daar zijn wij natuurlijk trots op.”
Sustainable Brand Index
De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 6.600 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn 175 Nederlandse merken onderzocht. De uitreiking van de Sustainable Brand Awards vond vandaag plaats in een Webinar, onder leiding van Harm Edens, waar onder andere Paul Polman een key note verzorgde.
Beemster kaas
Beemster kaas is een merk van CONO Kaasmakers, een kleine boerencoöperatie met haar kaasmakerij in de Beemster. De boeren en kaasmakers hebben de ambitie om de lekkerste en duurzaamste kaas te maken. Beemster onderscheidt zich op drie punten van andere soorten kaas: het Caring Dairy programma voor continue verduurzaming op onze boerderijen, de ambachtelijke kaasproductie en natuurlijke rijping. CONO Kaasmakers introduceerde in 2002 als eerste in Europa premies voor melkveehouders die hun koeien buiten laten grazen. Vanaf januari 2020 is onze kaasmakerij klimaatneutraal gecertificeerd. Daarmee zijn wij klaar voor een mooie, duurzame toekomst.
Bron: Beemster