Apollo Vredestein is de eerste en voorlopig enige fabrikant die bezig is met het ontwikkelen van zogenoemde VF PFO-banden. Het gaat nu nog om een experimentele standaard, maar productmanager Willem-Jan Straatman geeft aan dat alle Very High Flexion (VF) van Vredestein in 2020 VF PFO worden. “Lage spanning is mooi, maar als de band over de schouder gaat lopen, ben je het voordeel kwijt.”
De bandenfabrikant test de nieuwe standaard al twee jaar op het land. “Probleemloos kunnen we ten opzichte van VF met 0,2 bar minder bandenspanning het veld in. De banden lopen met deze lage spanning goed en houden ook een egale drukverdeling”, geeft Straatman alvast een tipje van de sluier. “Er lopen al heel veel banden met de nieuwe standaard diep in de markt. We weten precies hoe ze het doen in de praktijk. We moeten alleen nog even wachten tot deze in het voorjaar van 2020 als VF PFO beschikbaar komen.”
DLG: Traxion meest voordelige optie
De Vredestein Traxion XXL is door het Duitse testinstituut DLG betiteld als ‘de meest voordelige optie’, als het gaat om levensduur. Voor de test is voor de 600/70R28-variant en achter 710/70R42 gebruikt. Met het oog op bandenslijtage komt de Traxion XXL een euro per uur per tractor goedkoper uit de bus, dan de concurrent. “Dan gaat het zomaar over duizend euro per trekker per jaar. Loonwerkers gaan met investeringen zoals banden rekenen. Dan is het natuurlijk interessant dat DLG inzichtelijk heeft gemaakt wat een band nu kost per uur. Je kunt je wel voorstellen dat we daarom ook ontzettend blij zijn met de uitkomsten van dit onderzoek.”
Vernieuwend profiel
Het bij velen bekende Traxion-concept gaat uit van dertig procent meer rubber in het midden van het niet-parallel lopende profiel. De ruimte tussen de nokken van het midden tot de schouder van de band wordt steeds groter. Dit moet zorgen voor meer comfort op de weg en extreem hoge slijtvastheid met behoud van uitstekende tractie. Twee jaar geleden bleek uit een DLG-test al dat het profiel voor maximale tractie zorgt en daarmee een brandstofbesparing oplevert tijdens activiteiten op het land. Het vernieuwende profiel verdeelt de druk op de bodem beter door een mooiere footprint.
Introductie nieuwe banden
De DLG-rapportage kon op de Agritechnica aan het publiek worden gepresenteerd. Apollo Vredestein toonde daar ook twee nieuwe banden, die volgens Straatman ook voor Nederlandse loonwerkers interessant zijn. De Flotation Trac 900/56 R38 van 2,15 meter hoog is speciaal voor mesttanks ontworpen. “Vooral voor het uitrijden van mest is deze brede hogeband interessant. Veel Nederlanders spreken mij hierop aan, omdat men op zoek is naar een band die makkelijk rolt en tegelijk het land ontziet. Deze uitvoering is smaller, geeft een mooiere footprint, slijt minder snel en zorgt voor minder druk op de bodem”, legt Straatman uit, “De 1050/50R32 variant heeft bij 20 ton aslast in het land minimaal1,8 bar nodig. Deze in dezelfde situatie slechts 1,2 bar, hij is daarnaast 30 centimeter hoger waardoor hij 22 procent lichter rolt. Bij uitstek een band, die onder een uitrijtank kan.”
Mening loonwerker belangrijk
Een andere innovatie is de doorontwikkeling van 65 serie in de Traxion-klasse. “We zien dat de 650/65R42 veel bij loonwerkers wordt toegepast. We hebben op het ISO-gecertificeerde testcircuit van RDW het geluid gemeten. Ten opzichte van onze belangrijkste concurrent kwamen we goed uit de bus, met 29% minder geluid in de cabine bij 40 km/h. Voor loonwerkers is het geluidsaspect natuurlijk belangrijk, want wie zit er nou meer op de trekker dan de loonwerker?”
Tekst en foto’s: Martin de Vries