Het is soms voor de melkveehouder lastig om tot goede opvolging te komen. De tijden veranderen en de bedrijfsovername van een melkveehouderij wordt er niet makkelijker op gemaakt. Dit merkt ook Johannes Brolsma directeur van Dairy Training Centre (DTC). Wij spraken hem over de veranderingen in de sector en wat dit voor invloed heeft op Melkveebedrijfsovername. Via de training Middelbaar Kader Melkveehouderij (MKM) probeert hij cursisten voor te bereiden, te wijzen op de gevaren, maar ook leren kansen te zien. Hij is van mening dat er nog voldoende mogelijkheden zijn in de sector om een volhoudbaar bedrijf te runnen.
Wat zijn op dit moment de meest voorkomende aspecten waarom met twijfelt om in een maatschap te stappen?
“Wat ik merk is dat veel van onze cursisten geen twijfel hebben om in een maatschap te stappen; de keuze over de bedrijfsovername van het ouderlijk bedrijf of van de melkveehouder waar ze mee samenwerken is helder gemaakt. Men twijfelt veel meer aan het zwalkende beleid en overheid door het ontbreken van een heldere koers voor de komende 25 jaar, hun eigen toekomst.”
Is het überhaupt nog wel interessant om te boeren?
“Jazeker; er zijn genoeg bedrijven die financieel gezond zijn en technisch lekker draaien.”
Wat zijn de meest voorkomende aspecten welke over het hoofd worden gezien bij een bedrijfsovername?
“Past het bedrijf van mijn ouders ook bij mij? Dit heeft te maken met het feit of en hoe goed jij jezelf kent en of je vertrouwen neemt en krijgt om je eigen koers te gaan varen.”
Bij een familiebedrijf hoe belangrijk is de relatie tussen boer of boerin en kroost? Waar loop je in het trainen tegenaan?
“Voor ben je zogezegd familie van elkaar en achter tussen de koeien collega’s van elkaar. Als iemand voor een baas werkt is hij of zij eerder geneigd goed te luisteren dan bij een van je beide ouders. Zonder waarde oordeel maar dat is gewoon verschillend.”
Wat wil je jonge beginnende melkveehouders meegeven?
“Probeer te achterhalen wat goed bij je past en in welke omvang. Als je dat helder hebt, dan weet je waar je naartoe kunt groeien als ondernemer met jou eigen bedrijf. Vaak gaan wij voordat men zich aanmeldt voor een training een persoonlijk gesprek aan, om te peilen waar in het spectrum men zich bevindt. Het komt soms voor dat men precies weet wat hij of zei wil en is een speciale training niet nodig, er zijn ook gevallen dat men inziet dat er op bepaalde vlakken toch ruimte is voor ontwikkeling. Daar kunnen wij dan weer van waarde zijn.”
Kun je iets meer vertellen over kansen in de sector, je noemde nieuwe verdienmodellen, waar moet ik dan aan denken?
“Wel of niet dankzij covid uitbraken zijn we bewuster bezig met ons eigen omgeving. We zien hoe kwetsbaar we als mens kunnen zijn en hoe zijn voedselvoorziening daar een rol in speelt. Bewust bezig met lokale en gezonde voeding; kwaliteitsproducten. Dat betekent dat de melkveehouder en sector een taak heeft om duidelijk te maken hoe gezond zijn producten wel niet zijn. Daar ligt een duidelijke kans; eigen voedsel van Nederlandse bodem is zeker ondergewaardeerd.”
Meer weten over MKM training klik hier
Wilt u toch eerst een persoonlijk gesprek klik hier