Het is in de agrarische kringen algemeen bekend. Boeren zijn niet bepaald voorstander van ballonvaarders die hun tocht afbreken en grasland/weilanden als landingsplaats gebruiken. Boeren zijn bang dat hun grasmat te veel wordt vernield en daarnaast zijn luchtballonnen in de buurt van weidend vee ook geen succes. Met name jongvee kan van een laag overvliegende ballon snel schrikken en op hol slaan. Een paar redenen waarom boeren en luchtballonnen elkaar niet zo liggen.
Maandag 17 september maakte de NOS kenbaar dat er afgelopen zondag opnieuw een luchtballon bij een boer in het grasland was geland. En dit leidde vervolgens tot de nodige ophef.
De NOS maakte melding dat een luchtballontocht in Brabant voor in totaal negentien mensen met een rauw randje is afgesloten. Na de tocht maakte de ballonvaarder een landing in het grasland van de Brabantse boer. Deze was daar not amussed over. Volgens de NOS meldde Omroep Brabant het volgende hierover: "We landden midden op een weiland. Een weiland waar alleen gemaaid gras stond. Echter, op het moment van de landing stonden de boeren al te wachten op de grondcrew. Dat de boeren niet gediend waren van deze actie bleek uit de taal die vervolgens over en weer werd geuit. Men deed moeilijk, maakten dreigementen…"
De boeren eisen dat de ballonvaarders niet van het land mochten vertrekken. Dit had als gevolg dat de piloot de politie belde. Echter mocht het busje van de luchtvaartorganisatie het land oprijden om de ballon op te laden. Uiteindelijk mochten de aanwezige mensen rond 10:00u het land verlaten en vertrekken. De politie nuanceerde het woord 'gijzeling', maar er was wel sprake van ruzie. "Er waren inderdaad wat woorden gevallen".
Reactie van de boer op het voorval
Naderhand noemt de boer het volgens de NOS complete onzin dat hij de mensen gegijzeld zou hebben. Naar eigen zeggen vond hij het vreemd dat hij geen schadevergoeding kreeg. "Ik had vanwege de droogte net nieuw gras ingezaaid. Dat is nog heel kwetsbaar en dan lopen ze daar gewoon door heen. Moeten wij dat allemaal maar gewoon pikken?" "Ik denk dat het onderhand eens tijd wordt om het convenant rondom de ballonvaart eens opnieuw te bekijken", zo gaf de boer aan bij Omroep Brabant. "Het is uit de hand aan het lopen en wij als agrariërs zijn hiervan de dupe".
LTO Nederland heeft volgens de NOS aangegeven achter de boer te staan. Een woordvoerder zegt hierover dat er sprake is van landvredebreuk. De gevolgen van een ballon die landt zijn nu veel groter dan in het verleden. Er zitten meer passagiers in de luchtballonnen dus het gewicht neemt daardoor fors toe. Dit heeft als gevolg dat de schade aan land en gewassen daardoor groter wordt. Volgens de NOS wil de LTO daarom dat boeren voor elke landende ballon minimaal € 100,00 vergoeding krijgen met daarnaast € 1,00 schadegeld per aanwezige persoon. Op dit moment krijgen akkerbouwers bijvoorbeeld nog een vergoeding van € 35,00 per landing. LTO hoopt om het komende voorjaar nieuwe afspraken te kunnen maken met de luchtvaartverenigingen, zo meldt de NOS.
Welke rechten heeft een ballonvaarder?
Ballonvaarders hebben volgens de NOS te maken met regels, een zogenaamde gedragscode, ookwel het convenant genoemd. Hierin staat dat een luchtballon ten allen tijde overal mag landen omdat een ballon door de luchtvaartwet niet wordt verplicht tot het landen op een vliegveld. De in 2005, door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart en de Land- en Tuinbouworganisatie Nederland, opgerichte Gedragscode Ballonvaart meldt dat er in de Luchtvaartwet staat dat een luchtballon buiten de bebouwde kom overal mag komen te landen, met uitzonderingen van de openbare wegen.
In Nederland is het gebruikelijk dat ballonvaarders na een landing bij een boer in het grasland een geschenk aanbieden als blijk voor de gastvrije ontvangst. In veel gevallen nemen boeren daar genoegen mee, maar in bovengenoemde situatie dacht de Brabantse boer daar toch echt anders over. Met zijn actie was de boer daarmee niet in lijn met de geldende gedragscode. Wel had hij de ballonvaarders om een bergingsvergoeding kunnen vragen, zo besluit de NOS deze berichtgeving.
Afhandeling van schade
Iedere luchtballonvaarder in Nederland is in het bezit van een WA-verzekering. Hierdoor kan eventueel geleden schade aan derden gedekt worden. Als er nu beperkte schade ontstaat bij de vaart en/of landing dan zal de piloot eerst zelf proberen om de schade met de gedeputeerde te regelen. Lukt dit niet of komen beide partijen hier niet uit, dan wordt de verzekeraar ingeschakeld. Mocht een landbouwer schade door een luchtballon te hebben ondervonden en er is nadien geen contact met de desbetreffende ballonvaarder geweest, dan zal de landbouwer zo spoedig mogelijk contact opnemen met zijn/haar regionale LTO-contactpersoon. De verenigingen zullen in samenwerking de ballonvaarder proberen op te sporen en deze alsnog in contact brengen met de landbouwer. Om de ballon en de ballonvaarder te vinden is het van belang om zoveel mogelijk gedetailleerde kenmerken van de ballon te vermelden.
Overige afhandelingen
In Nederland is het gebruikelijk om als ballonvaarder een geschenk aan de landbouwer te bieden van wie het land als landingsplaats is gebruikt. Dit als teken van dank voor de landing en gastvrije ontvangst. Een bergingsvergoeding is niet verplicht en heeft ook geen wettelijke basis. Mocht een landbouwer een dergelijk geschenk niet accepteren dan worden de volgende uitgangspunten geadviseerd:
- De ballonvaarder betaalt, indien niet anders mogelijk, een geldbedrag vrijwillig en als teken van goede wil als geen andere tegemoedkoming door de landbouwer wordt geaccepteerd,
- Rekening houdend met het feit dat ballons qua volume en aantal vervoerde passagiers verschillen, zijn de ballonverenigingen en LTO Nederland tot de volgende richtbedragen overeengekomen: Een basisbedrag van € 25,00 per ballon van 6 personen (5 passagiers + 1 piloot). Voor iedere passagier minder dan 6 wordt € 2,50 minder gerekend, en voor iedere passagier meer dan 6 personen € 2,50 meer. De landbouwer tekent voor ontvangst van de geldelijke betalingen een kwitantie (in tweevoud) die beide partijen kunnen gebruiken voor hun administratie.
Wilt u meer weten over wat nu de daadwerkelijke afspraken zijn omtrent luchtballonvaart? Klik dan hier!
Bron: NOS