De gemiddelde agrariër heeft een overvolle agenda. Er is altijd werk aan de winkel en, zeker met de huidige politieke schommelingen, ligt verandering voortdurend op de loer. Maar al dat harde werken wordt niet altijd opgemerkt door omwonenden. Integendeel zelfs, want agrariërs zijn regelmatig het doelwit van negatieve publiciteit. Volgens Youri Nieuwenburg ligt daar een gemiste kans. Als iedereen beter op de hoogte zou zijn van de diensten en producten die agrariërs leveren, dan zou dat beeld er weleens heel anders uit kunnen zien. Om dat beeld te veranderen, ontwikkelde Nieuwenburg het platform Boerengids.nl.
Youri Nieuwenburg groeide op op een gemengd biologisch bedrijf en geeft regelmatig rondleidingen aan bezoekers. “Vaak zijn het mensen uit de Randstad die nieuwsgierig zijn naar ons werk. Ze komen speciaal naar het kleine dorpje Spankeren om kennis te maken met het agrarische bedrijfsleven.” Een platform als Boerengids.nl kan een mooie opstap zijn om dergelijke kennismakingen nog beter te faciliteren. Juist daar wil Nieuwenburg graag een bijdrage aan leveren. Door agrariërs en burgers met elkaar te verbinden, leren ze elkaar kennen en komen ze sneller met elkaar in contact. Dit kan, indien gewenst, zelfs leiden tot kortere productielijnen in de voedselketen.
Schakel tussen boer en burger
Boerengids.nl is expliciet ontwikkeld om de kloof tussen agrariërs en burgers te overbruggen. Agrariërs kunnen zich aanmelden op de website om hun boerderij te promoten. Burgers krijgen daarentegen inzicht in de boerderijen bij hen in de buurt en de producten en diensten die deze mogelijk aanbieden.
“Op Google is de concurrentie groot en daardoor de zichtbaarheid van een bedrijf vaak slecht. Op Boerengids.nl daarentegen zijn bezoekers juist specifiek op zoek naar iets van een agrariër, omdat het platform volledig gericht is op agrarische bedrijven en hun aanbod.”
Tot nu toe is de diversiteit van agrarische sectoren op Boerengids.nl groot. “Ik heb al van alles voorbij zien komen, van boerencampings en boerderijwinkels tot agrariërs die producten aan huis verkopen. De enige voorwaarde die ik stel, is dat de aanbieder actief is in de agrarische sector.”
Een webpagina bouwen is eenvoudig
Niet elke agrariër is even handig met computers, en dat realiseerde Nieuwenburg zich ook. Boerengids.nl is daarom eenvoudig opgebouwd. “Om een webpagina in te richten, worden aan de agrariër verschillende gesloten vragen gesteld. Deze zijn eenvoudig te beantwoorden en kunnen worden aangevuld met contactgegevens en beeldmateriaal. Als dat allemaal is gelukt, wordt er automatisch een design gegenereerd.”
Volgens Nieuwenburg is het zo eenvoudig dat een agrariër al binnen vijf minuten een webpagina kan aanmaken. “En mocht je er dan nog steeds niet uitkomen, dan ben ik altijd bereid om agrariërs te helpen bij de opzet van de pagina”, zegt Nieuwenburg.
Agrariërs blijven te allen tijde zelf hun account beheren. Mochten wijzigingen nodig zijn of wil iemand toch niet meer op de website verschijnen, dan is een aanpassing snel gedaan. Zo kan een agrariër ook zijn eigen webpaginastatistieken bijhouden. Tot nu toe lijkt de strategie van Nieuwenburg succesvol, want al zeker tweehonderd agrariërs hebben zich op de website aangemeld.
Volop in ontwikkeling
“Momenteel ben ik druk bezig agrariërs ook de mogelijkheid te bieden om evenementen en vacatures op hun webpagina te plaatsen”, zegt Nieuwenburg. “Dit kan van alles zijn: van een stageplek op een melkveebedrijf en extra hulp tijdens de oogstperiode tot een verkoopmedewerker in de landbouwwinkel. Boerengids.nl speelt hierin altijd een faciliterende rol tussen agrariër en burger. Het is dan ook niet de bedoeling dat dit platform zich omvormt tot een marktplaats voor agrariërs. Op deze manier probeer ik ervoor te zorgen dat het platform geen commerciele insteek krijgt. Deze eigenschap zal, naar mijn verwachting, de drempel voor agrariërs en burgers zo laag mogelijk houden.”
Tekst: Annabel Klein Woolthuis
Beeld: Youri Nieuwenburg