Claas breidt zijn assortiment landbouwtractoren verder uit met de AXOS 3 serie. Met hun krachtige, efficiënte motoren, grote wielen, hoog laadvermogen en royale cabine met een maximale hoogte vanaf 2,50 m, positioneert deze serie compacte tractoren zich tussen de ARION 400 en AXOS 200.
Dergelijke karakteristieken, en nog veel meer
Compacte tractoren in de vermogensklasse onder 120 pk worden voor ruim 40% van hun
draaiuren ingezet voor het overslaan van materialen en werkzaamheden op het bedrijfsterrein.
Maar ook op het land is uiteraard de nodige kracht vereist. Daarnaast stellen de klanten ook de
meest uiteenlopende eisen. Compacte afmetingen, een lage hoogte om door stallen en schuren
te kunnen rijden, uitstekende wendbaarheid, een hoog laadvermogen, soepele bediening en
hoog rijcomfort zijn bijvoorbeeld karakteristieken waarover tractoren in deze vermogensklasse
zonder meer moeten beschikken.
Dergelijke karakteristieken, en nog veel meer, heeft Claas in de nieuwe AXOS 3 weten te verenigen. Met vier modellen positioneert de AXOS 3 zich tussen de ARION 400 en AXOS 200. Naast het DNA van de eerdere AXOS 300 en CELTIS 300, zijn er voor de nieuwe AXOS 3, met zijn uitstekende prestaties en uitgekiende uitrustingen, meer dan genoeg overtuigende argumenten aan te voeren.

Krachtig en toch zuinig. Bij de AXOS 3 kan het allebei
De AXOS 3 gebruikt de zuinige, maar toch pittige 3,6-liter viercilindermotor van Fiat Powertrain (FPT) met moderne Stage V-uitlaatgasreiniging. De vier AXOS 3 modellen leveren respectievelijk een vermogen van 92, 103, 112 en 120 pk bij een maximumkoppel variërend van 366 tot 466 Nm bij een laag toerental van 1500 t/min. Het motorblok en de koeling zijn reeds bekend van de NEXOS 200 en AXOS 200 en zijn zeer op prijs gesteld vanwege hun prestaties en betrouwbaarheid. Vanwege hun brede toepassing in eerdere Claas tractoren is de levering van onderdelen en service ook voor de AXOS 3 van een ongekend hoog niveau.
De brandstoftank heeft een inhoud van 160 liter, dat meer dan voldoende is om hard door te kunnen werken op lange werkdagen. Dankzij goedkeuring voor gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO) kunnen de tractoren ook met een duidelijk gereduceerde CO2-voetafdruk werken. De chauffeur kan twee verschillende motortoerentallen opslaan en vervolgens met één druk op de knop opnieuw oproepen.
Om kracht efficiënt op de ondergrond over te dragen en daarbij bovendien de bodem te ontzien, kan de AXOS 3 zijn uitgerust met grote banden achter (420/85 R38 of 540/65 R 38) met een buitendiameter tot 1,6 m. De grote voorwielen zorgen voor maximale effectiviteit wanneer de vierwielaandrijving is geactiveerd en dat er heel nauwkeurig kan zijn gemanoeuvreerd, ook wanneer er werkzaamheden op een moeilijke ondergrond zijn uitgevoerd of met zware aanbouwwerktuigen is gewerkt.

Soepel schakelen
Een moderne zestrapstransmissie zorgt voor perfecte motortoerentallen en is leverbaar in drie
uitvoeringen, afgestemd op de betreffende eisen van de klant en toepassingen:
- 12/12 (2 groepen) met mechanische omkeerschakelaar.
- 24/12 (2 groepen) met TWINSHIFT powershift en REVERSHIFT omkeerschakeling.
- 24/12 (2 groepen) met TWINSHIFT powershift en REVERSHIFT omkeerschakeling.
De topsnelheid van 40 km/u wordt al bereikt bij een toerental van 1750 t/min om brandstof te besparen. In combinatie met een REVERSHIFT uitrusting kan in plaats van het koppelingspedaal bij het schakelen ook de koppelingsknop op de versnellingshendel worden gebruikt, waardoor schakelen puur kinderspel wordt. Tussen 5 en 15 km/u staan elf versnellingen ter beschikking, waarmee uiterst soepel kan worden geschakeld dankzij elkaar overlappende versnellingen bij het wisselen tussen de twee of drie groepen.
De uitvoeringen met respectievelijk 24/12 en 36/18 groepen beschikken bovendien over een mechanische handrem en elektrische parkeervergrendeling, die met behulp van de REVERSHIFT hendel links van het stuur wordt geactiveerd. Tot slot kunnen klanten als optie ook SMART STOP bestellen, waarmee kan worden afgeremd en opnieuw doorgereden zonder het koppelingspedaal te hoeven gebruiken. Met dit systeem wordt de chauffeur niet alleen ontlast bij het uitvoeren van werkzaamheden met een voorlader en bij transport, maar bijvoorbeeld ook wanneer er ronde balen worden geperst.
Cabine met overtuigende argumenten
Bij de exclusief voor de AXOS 3 ontwikkelde cabine valt direct bij de aanblik een aantal belangrijke details op die het dagelijks werk verlichten:
- Bij 30-inch achterwielen (380/85 R 30) blijft de AXOS 3 onder een totale hoogte van 2,50 m, waardoor er door lage ingangen van stallen en schuren kan worden gereden.
- De deuren kunnen 180° naar voren worden geopend, waardoor de deurbreedte van 88 cm volledig kan worden benut om in en uit te stappen, ook wanneer er weinig ruimte aanwezig is, bijvoorbeeld bij een voergang. Bovendien kunnen de deuren naar voren worden vergrendeld, net zoals bij de eerdere AXOS 300 en CELTIS 300. Vergrendelde deuren kunnen zowel van binnen als buiten worden ontgrendeld.
- De royale cabine beschikt over veel beenruimte, diverse opbergruimtes en een volwaardige bijrijdersstoel.
- De grote ruiten en lage motorkap zorgen voor uitstekend zicht rondom de cabine. Een als optie leverbaar FOPS-gecertificeerd glazen dakluik verbetert het zicht naar boven wanneer er werkzaamheden met een voorlader zijn uitgevoerd. Zowel de voor- als achterruit kunnen zijn geopend.
- Het LED-verlichtingspakket met tien LED-werklampen zorgt ervoor dat er, indien nodig, in het donker met voldoende licht veilig kan worden doorgewerkt, bijvoorbeeld in slecht verlichte stallen, schuren en hallen.
In de cabine valt de telescopisch uittrekbare en onder een hoek verstelbare stuurkolom met uitstekend zicht op het display. Met behulp van de inschakelbare, variabele dynamische besturing kan bij werkzaamheden tot 10 km/u, het draaien aan het stuur met de helft zijn verminderd.
De rechter zijconsole bevat de belangrijkste bedieningselementen, een flessenhouder en opbergvak. Links van de chauffeur daarentegen bevinden zich nog meer royale opbergvakken en twee usb-aansluitingen. Voor werkzaamheden met een voorlader is voor de rechter zijconsole de elektrohydraulische bedieningshendel E-PILOT S leverbaar, waarmee de chauffeur heel eenvoudig alle functies voor de voorlader direct met de hand kan bedienen.
Voor het gebruik van ISOBUS-aanbouwwerktuigen kunnen ISOBUS-terminals zoals Claas CEMIS 700 zijn aangebracht.

Geschikt voor de zwaarste aanbouwwerktuigen
Met een laadvermogen tot 3600 kg en maximum hefvermogen achter van 5300 kg (continu hefvermogen 4000 kg) raakt de AXOS 3 ook niet onder de indruk van zware aanbouwwerktuigen. De als optie leverbare, geïntegreerde fronthefinrichting beschikt over een imposant hefvermogen van 3240 kg. Voor aanbouwwerktuigen en voorladers staan maximaal vier dubbelwerkende mechanische regelventielen met een opbrengst van 60 of 90 l/min ter beschikking, waarbij maximaal twee regelcircuits van een mechanische opbrengstregeling zijn voorzien.
De achteraftakas kan naar keuze met twee of drie snelheden en een aftakasautomaat zijn geleverd, terwijl voor de aandrijving van aanbouwwerktuigen aan de voorzijde een aftakas met een toerental van 1000 t/min ter beschikking staat.
Naast de klassieke trekbek kan de AXOS 3 ook voor het gebruik van aanhangwagens zijn uitgerust met een K80 kogelkop met een oplegdruk van 3000 kg. Voor de AXOS 3 kunnen verschillende uitvoeringen van Claas voorladers zijn gebruikt tot aan modellen FL 100, FL 100 E en FL 100 C. Dergelijke voorladers kunnen naar keuze met de mechanische PROPILOT kruishendel of elektrohydraulische E-PILOT S zijn bediend.
Wanneer E-PILOT S is gebruikt, kunnen daarmee FASTLOCK en SPEEDLINK zijn aangestuurd om een voorlader of aanbouwwerktuigen van de voorlader te ver- en ontgrendelen, alsmede het automatisch terugzetten van de bak te regelen.

problemen ook met zware werktuigen overweg. Claas levert diverse voorladers, die met PROPILOT of E-PILOT S kunnen zijn bediend.
Bron: Kamps de Wild