Melkveehouders Omgo en Willem Nieweg uit het Groningse Adorp werken voor het tweede seizoen met de CLAAS CARGOS 8300. Goede doseerwagen, grote wielen en voldoende inlaadcapaciteit. Het waren de eigenschappen, die vader en zoon op het spoor van de CARGOS brachten.
Vader Omgo Nieweg was over de kop geslagen met de voorganger, een achtwielige variant. “Tijdens een praktijkdag op ons bedrijf heb ik een vrachtje met een CARGOS 8500 mogen rijden. Voor ons bedrijf te groot, maar het model viel ons meteen op. Met twee assen eronder liep het als een speer. Degelijk en een simpele bediening.” Omgo Nieweg prijst het lichte draaien van de invoer in combinatie met het instelbaar zijn van de koppel op de invoerwal. “Weinig vermogen nodig voor een goed gesneden product betekent ook een behoorlijke brandstofbesparing. Elke liter diesel is toch een euro.”
De Groningse melkveehouders hebben het meeste land rond het bedrijf liggen en kiezen voor een lichte trekker. “We hadden een CLAAS 530 van 150 pk voor de opraapwagen staan. Trekt die dat wel? Kruipen we straks niet over het land? We hebben de gok genomen.” Willem Nieweg zit het meest op de wagen. “Met de hydraulisch aangestuurde pickup koppelen we wat bij als het een zware snede betreft. Het toerental is gekoppeld aan de rotor. We werken nu met een Arion 610 van 140 pk. Ook dat gaat zo mooi. Eigenlijk hoef je alleen maar gas te geven.”
"Weinig vermogen nodig voor een goed gesneden product betekent ook een behoorlijke brandstofbesparing. Elke liter diesel is toch een euro.”
Onderhoud hebben de melkveehouders amper aan hun opraapwagen. Op jaarbasis maaien ze desalniettemin zelf zo’n 250 tot 300 hectare en helpt Willem Nieweg bovendien regelmatig bij anderen. De messen worden in het seizoen maar één keer omgedraaid. “We hoeven praktisch niet te slijpen”, vertelt Omgo Nieweg. Zijn zoon vult hem aan. “Met drie doseerwalsen komt mooi lucht door het gras. De kuil van de doseerwagen ervaren wij als homogener ten opzichte van een snijwagen. De CARGOS laden we vierkant vol. Dankzij de beweegbare bodem is de wagen na het lossen altijd leeg.” Zijn vader stipt ook de contacten met zijn dealer John Breider Mechanisatie uit Hellum, importeur Kamps de Wild en fabrikant CLAAS aan. “Het materiaal is super, maar de rechtlijnige service is voor ons een groot pluspunt. Een klacht wordt niet als gezeur ervaren. Ook niet als het euvel tot dusver onbekend was. ‘We weten op dit moment nog niet hoe, maar het probleem wordt opgelost’.”
Tekst en foto's: Martin de Vries