William Hofman runt melkveebedrijf Hofman in Zuidveen, gelegen in de kop van Overijssel. Het melkveebedrijf van Hofman bestaat uit 248 melk- en kalfkoeien en 180 stuks jongvee. Het drachtige jongvee staat op de tweede locatie, op één kilometer afstand. Het voeren gaat efficiënt dankzij de zelfrijdende AGM Sitrex Sprint 200 voermengwagen.
Efficiënte bedrijfsvoering
Automatisering en mechanisering staan bij dit bedrijf centraal om de arbeid zo efficiënt mogelijk in te zetten en om de kostprijs per liter melk zo laag mogelijk te houden. Er worden meerdere gewassen geteeld, zoals gras, maïs, bieten en graan. Dit wordt afgewisseld met aardappelteelt op ongeveer 150 hectare. Het piekwerk, zoals mest rijden en inkuilen, wordt uitbesteed. Al het andere werk wordt in eigen beheer uitgevoerd.
Er wordt gemolken met vier Lely A4 melkrobots, de kalfjes worden gevoerd via een kalverdrinkautomaat. De koeien worden gevoerd met een zelfrijdende AGM Sitrex Sprint 200 voermengwagen. De voermengwagen is de draaischijf waar de bedrijfsvoering van melkveebedrijf Hofman soepel omheen draait en rendeert.
Lange wagen, toch wendbaar
Na twintig jaar ervaring met het voeren door een AGM zelfrijder, heeft hij nu bewust gekozen voor de Sitrex AGM Sprint 200. “We hebben voor de Sprint gekozen, mede omdat het een lange, lage en smalle wagen is”, legt Hofman uit. Hoewel de lengte van de wagen als een nadeel zou kunnen worden beschouwd, koos hij voor vierwielbesturing, waardoor de lengte geen beperkende factor meer is. “We drukken hem in iedere hoek waar hij in moet.”
Uitrusting
De wagen heeft een snelheid van 40 kilometer per uur, wat ideaal is aangezien er ook op een tweede locatie gevoerd wordt. ” We voeren ook op een tweede locatie, dus dat is super,” aldus Hofman. De bladvering zorgt voor prima rijeigenschappen met minimaal onderhoud. Hofman koos bewust voor loskleppen in plaats van onderhoudsgevoelige losbanden. “Zoals je ziet lost dat ook prima zo,” merkt hij op.
De machine is uitgerust met dubbele vijzels en een magneet onder de vijzel die eventuele ijzerdeeltjes uit het mengsel verwijdert. Daarnaast koos Hofman voor airconditioning. “Airco is zeker een genot, want je houdt de cabine stofvrij en het is voor de chauffeur een dikke pluspunt,” bevestigt hij.
Mengwerk van de AGM Sitrex Sprint 200
Het rantsoen dat op het bedrijf wordt gevoerd, bestaat uit gras, maïs, bieten, grasbrok, sojaschroot, geplette gerst en aardappelstoomschillen. “Dat kunnen we in één keer laden. Dat laden we meteen boven de vijzels die de bijproducten meteen goed wegwerken in het mengsel,” legt Hofman uit. Dit zorgt voor een schone en efficiënte werkwijze.
Er worden twee mengsels voor de melkkoeien gemaakt, wat voldoende is voor 130 tot 140 koeien per keer. “Qua freescapaciteit spuit die het makkelijk halverwege de vijzel. Dus je krijgt hem prima makkelijk vol,” zegt Hofman. Daarnaast worden er mengsels gemaakt voor de droge koeien en het jongvee. Om de dag wordt het jongvee op de tweede locatie gevoerd. “Met een zelfrijder kun je heen en weer rijden en maakt het niet uit of je 50 meter, 100 meter of een kilometer moet rijden. Het erf blijft schoon en dat is een groot voordeel van een zelfrijder.”
Service
Op het gebied van service is Hofman zeer tevreden. Hij heeft goede ervaringen met de service van Roozeboom en daarom heeft hij opnieuw gekozen voor een AGM. “We hebben twee wagens gehad en het merk bevalt goed en de relatie is prima. Dus vandaar weer een AGM,” vertelt hij.
Eenvoudige bediening
De bediening van de wagen is eenvoudig; alles kan geregeld worden via de joystick. De computer voor het rantsoen is gebruiksvriendelijk, ook voor minder ervaren gebruikers. “Mijn vader voert veel en we hebben ook wel losse jongens die voeren. Die redden zich er heel gauw mee,” legt Hofman uit. “Eigenlijk zit al de bediening op de joystick en de toeren regelt hij zelf.”
Brandstofverbruik
Het gasolieverbruik wordt voornamelijk beïnvloed door het mengen en het transport over de weg. Het bedrijf mengt intensief en verbruikt momenteel ongeveer 28 liter per dag, waarbij 250 melkkoeien en 180 stuks jongvee worden gevoerd op twee locaties. “Het brandstofverbruik zit hem zeker niet in het frezen, want we frezen met 1.600 toeren en dan heeft de wagen voldoende olie om de kuilen uit te frezen. Wij mengen best wel intensief. We zitten op dit moment op een verbruik van zo’n 28 liter per dag,” deelt Hofman. Volgens importeur Gerrit Roozeboom ligt het gemiddelde verbruik bij zijn klanten op 9 tot 12 liter per draaiuur. Uitgaande van laden, mengen en voeren op één stallocatie.
AGM Sitrex Sprint 200 een echte boerenmengwagen
De mengkwaliteit van het voer aan het voerhek ervaart Hofman als consistent, ongeacht de mengtijd. “De mengkwaliteit hebben we zeker met de schudbox ook gemeten aan het voerhek. Het is erg afhankelijk van wat voor kuil je hebt, maar de wagen mengt gewoon goed. En op het moment dat hij niet goed mengt, dan is er wat met de vijzel aan de hand,” zegt Hofman.
“Het is een eenvoudig te bedienen mengwagen. Hij is smal en laag, dus hij past vrijwel in iedere stal. De vierwielbesturing maakt het mogelijk om de wagen in elke hoek te manoeuvreren en de dubbele vijzel zorgt voor een goede mengkwaliteit”, zo vat Hofman zijn praktijkervaringen samen. “Het is een echte boerenmengwagen.”
Meer informatie over de AGM Sitrex Sprint 200?
Melkveebedrijf Hofman heeft de AGM Sitrex Sprint 200 aangekocht bij Handelsonderneming Rozeboom (Gerrit Roozeboom, 06-27594818) in Vinkenbuurt.