Op 2 augustus is het nieuwe zaaiseizoen gestart met Kruidenrijk Grasland. Inmiddels doet ruim 10 procent van alle melkveehouders in Nederland mee met de campagne 1001ha en wordt binnenkort de 10.001e hectare ingezaaid. Het project van LTO en Urgenda stimuleert boeren om een omslag te maken naar meer biodivers grasland. Via donaties vanuit overheden, bedrijven en particulieren kunnen boeren het kruidenrijk graszaad met korting aanschaffen. Door de mengsels neemt de biodiversiteit en bodemgezondheid toe en de uitstoot van stikstof en CO2 af.
Melkveehouder en initiatiefnemer Wilco Brouwer de Koning: “We zijn blij met de korting van het ministerie van LVVN die 1000 hectare bijdraagt aan het project en natuurlijk de crowdfunding vanuit de maatschappij. Dat we zometeen de 10.001ste hectare aantikken is fantastisch en er blijven zich gemeenten en provincies aansluiten.”
Campagne Kruidenrijk Grasland
De campagne van LTO Nederland en Urgenda loopt sinds 2020. Sindsdien hebben al bijna 1.500 melkveehouders meegedaan en samen hebben zij samen zo’n 6.000 hectare ingezaaid. Dat is goed voor 2,5 miljoen kilo besparing op stikstofkunstmest en 5 miljoen kilogram CO2. Dankzij bijdragen van het Rijk, provincies, 45 gemeenten en veel burgers krijgen agrariërs tot 150 euro korting per hectare. Hiermee komen de kosten voor aanschaf van kruidenrijk grasland in de buurt van het reguliere raaigras. Veehouders hebben keuze uit biologische en gangbare mengsels, alsook doorzaai- en inzaaimengsels. Sinds dit jaar zijn er ook extensieve mengsels beschikbaar met dubbele korting. Door al deze bijdragen kunnen melkveehouders uit heel Nederland weer meedoen.
Goede resultaten: minder kosten voor de boer, meer natuur
Agrariërs zijn erg tevreden blijkt uit een enquete van de WUR: ze merken dat de melkproductie gelijk blijft, terwijl de kosten dalen. De bodem wordt gezonder en de biodiversiteit neemt zowel onder- als bovengronds toe. Bovendien is de bodem beter bestand tegen droogte, trekken de kruiden meer insecten aan en zijn de kruiden en grassen ook gezond voor de koe. Voor de boer betekent het wel een andere manier van werken. De campagne biedt daarom ook laagdrempelige hulp om boeren te helpen met de teelt.
Samen voor biodiversiteitsherstel en klimaatbestendige graslanden
De belangrijkste reden voor samenwerking tussen LTO en Urgenda is het stimuleren van meer biodiversiteit bij melkveebedrijven. De campagne zorgt op een laagdrempelige manier om slag te gaan met biodiversiteitsherstel. En dat lijkt goed te gaan. Uit de rondvraag onder 1500 deelnemers blijkt dat zij gemiddeld al 40 procent van hun areaal kruidenrijk hebben gemaakt. Ook blijkt dat 78 procent van de boeren helemaal geen chemische gewasbeschermingsmiddelen meer gebruiken op hun kruidenrijke percelen. Dat de kruidenrijke graslanden beter bestand zijn tegen droogte is voor veel melkveehouders ook een reden om aan de slag te gaan. En dat met succes, nu binnenkort de 10.001e hectare van het zaaimengsel wordt ingezaaid.
Bron: LTO