Afgelopen week kwamen er wederom nieuwsberichten naar buiten over Schiphol Group die bezig is stikstofrechten van veehouderijen op te kopen. Met de extra stikstofruimte wil Schiphol er zeker van zijn dat Rotterdam The Hague Airport een natuurvergunning kan krijgen.
In het debat afgelopen donderdag over stikstof, natuur en NPLG kon minister van der Wal geen antwoord geven op de vraag waarom Schiphol wél kan salderen, terwijl er voor PAS-melders juridische bezwaren zoals additionaliteit en staatssteun genoemd worden. LTO vindt deze gang van zaken onbegrijpelijk, met name omdat PAS-melders inmiddels bijna 5 jaar lang wachten op legalisatie van hun bedrijf.
Opkopen stikstofruimte door Schiphol is onbestaanbaar voor LTO
Bert Zandman, portefeuillehouder Platteland & Omgeving bij LTO: “Er wordt hier duidelijk met twee maten gemeten. Dat is voor LTO onbestaanbaar. Als er extern gesaldeerd kan worden voor vliegvelden, moet dat ook kunnen voor de agrarische sector en zéker voor de PAS-melders. Het legaliseren van die laatste groep is nog steeds niet opgelost, ondanks beloften van de minister dat dit de hoogste prioriteit heeft.”
Bron: LTO Nederland