In eerdere berichten kondigde FrieslandCampina al kostenbesparingen aan en werd bekend gemaakt dat leden-melkveehouders geen contante nabetaling krijgen over 2023. Vandaag maakte de zuivelverwerker de jaarcijfers bekend. Met name ongunstige valuta-effecten zorgden voor een flinke daling van de netto-omzet en het bedrijfsresultaat. Dit en eenmalige herstructureringskosten en hogere financieringskosten zorgden voor een netto-resultaat van -149 miljoen euro.
CEO Jan Derck van Karnebeek legt uit dat 2023 voor FrieslandCampina een moeilijk jaar was. “De bedrijfsresultaten, met name in onze wereldwijde consumentenzuivel- en Trading-activiteiten, stonden sterk onder druk. Daartegenover staat dat de businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients een goed jaar achter de rug hebben, maar dat was onvoldoende om de tegenvallende resultaten in de andere twee businessgroepen te compenseren. Het tegenvallende bedrijfsresultaat, gecombineerd met eenmalige kosten en hogere financieringslasten, leidde tot een negatief nettoresultaat over 2023. We keren als gevolg hiervan geen contante nabetaling uit aan onze leden-melkveehouders.”
De CEO realiseert zich dat dit voor melkveehouders niet best uitkomt, zeker gelet op de gestegen kosten voor de leden en de kosten voor verdere verduurzaming op het boerenerf.
Netto-omzet FrieslandCampina gedaald
De netto-omzet van FrieslandCampina daalde in 2023 met 7,1 procent naar 13,1 miljard euro. De onderneming wijt dit aan ongunstige valuta-effecten, verkoop van een deel van de Duitse consumentenactiviteiten en dalende volumes in consumentenmarkten met name als gevolg van hoge inflatie.
Bedrijfsresultaat FrieslandCampina lager maar nog positief, nettoresultaat negatief
Het bedrijfsresultaat kwam in 2023 uit op 75 miljoen euro, een daling van 84,1 procent vergeleken met 471 miljoen euro in 2022. Ongunstige valuta-effecten drukten het bedrijfsresultaat. Bovendien zorgden rentestijgingen en hoge kosten voor omwisseling van vreemde valuta in Nigeria voor additionele financieringslasten. Als gevolg van genoemde eenmalige herstructureringskosten en hogere financieringslasten was het nettoresultaat -149 miljoen euro, tegenover een nettoresultaat van 292 miljoen euro in 2022.
Goede bedrijfsresultaten waren er voor de businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients en Professional-business. Zij versterkten hun marktpositie. De businessgroep Specialised Nutrition was bijvoorbeeld succesvol met het merk Friso op de Chinese kindervoedingsmarkt en bekleedt nu de nummer vier marktpositie waar het een paar jaar geleden nog nummer zeven was.
Melkprijs voor leden-melkveehouders FrieslandCampina lager en geen nabetaling
In 2023 ontvingen de leden-melkveehouders van FrieslandCampina een melkprijs van 48,08 euro per 100 kilogram melk. Dit is 16,2 procent minder dan het jaar ervoor, toen er nog 57,35 euro per 100 kilogram werd uitbetaald. De melkprijs bestaat uit de garantieprijs en extra toeslagen voor bijzondere melkstromen en weidemelk, de Foqus planet-toeslag en de contante nabetaling. Vanwege het tegenvallende resultaat wordt er over 2023 geen contante nabetaling uitgekeerd.
Voortgang op duurzaamheidsgebied
FrieslandCampina vertelt in 2023 een goede voortgang op de duurzaamheidsagenda te hebben gehad. De broeikasgasuitstoot in de onderneming is significant verlaagd met 9,4 procent en op leden-melkveebedrijven verminderd met 4,3 procent. Het energieverbruik is fors verminderd en er zijn nieuwe stappen gezet voor het gebruik van groene energie afkomstig uit de eigen keten.
Transformatie
Met het oog op de tegenvallende resultaten is FrieslandCampina in de tweede helft van 2023 gestart met een transformatie, genaamd Expedition 2030, die er volledig op gericht is om van FrieslandCampina weer het toonaangevende zuivelbedrijf te maken dat het altijd is geweest.
Marktontwikkelingen 2024
In 2024 zal de melkproductie volgens FrieslandCampina in belangrijke zuivelexporterende regio’s onder druk blijven staan. De verwachte vraag naar zuivel zal wereldwijd licht groeien. Door aanhoudende conflicten en geopolitieke instabiliteit in verschillende delen van de wereld, zullen de kosten voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen en transport naar verwachting stijgen.
Investeringen voor duurzame groei
Met het oog op toekomstige duurzame groei zal FrieslandCampina in 2024 blijven investeren in versterking en verbetering van zijn productielocaties en tegelijkertijd investeren in ontwikkeling en innovatie. Dit onder andere met een nieuw productie- en distributiecentrum in Cikarang, Indonesië, en in Bandar Enstek in Maleisië.
Bron: FrieslandCampina