Ook voor FrieslandCampina was 2022 een dynamisch jaar. De netto-omzet van de zuivelcoöperatie steeg met 22,4 procent naar 14,1 miljard euro, met name gedreven door prijsverhogingen als gevolg van hogere basiszuivelnoteringen en andere kostenstijgingen. De prestatieprijs voor leden-melkveehouders steeg met 47,2 procent naar 58,69 euro per 100 kilogram geleverde melk, inclusief een contante nabetaling van 0,90 euro.
Belangrijkste resultaten van FrieslandCampina in 2022
- Netto-omzet steeg met 22,4 procent naar 14,1 miljard euro, met name gedreven door prijsverhogingen als gevolg van hogere basiszuivelnoteringen en andere kostenstijgingen. De consumentenzuivel-business slaagde er niet in de hoge kostenstijgingen volledig aan de klanten door te berekenen.
- Bedrijfsresultaat steeg met 32,7 procent naar 471 miljoen euro. Gecorrigeerd voor valuta-effecten en overige bedrijfslasten en -opbrengsten, steeg het bedrijfsresultaat met 94,5 procent naar 712 miljoen euro.
- Nettowinst steeg met 69,8 procent naar 292 miljoen euro.
- Operationele kasstroom met 293 miljoen euro op laag niveau door hogere voorraad- en debiteurenposities als gevolg van hoge melkprijs en inflatie.
- Overige bedrijfslasten en -opbrengsten bedroegen -260 miljoen euro, met name voor herstructureringen, desinvesteringen en hogere kosten voor omwisseling van vreemde valuta in Nigeria.
- Prestatieprijs voor leden-melkveehouders steeg met 47,2 procent naar 58,69 euro per 100 kilogram geleverde melk, inclusief een contante nabetaling van 0,90 euro.
- Klimaatplan gepubliceerd met door SBTi gevalideerde doelstellingen voor 2030 die in lijn zijn met de klimaatdoelen van Parijs.
- Totale gerapporteerde broeikasgasuitstoot gedaald met 2,7 procent naar 11.472 kton CO2-equivalenten.
- Diverse pilots gestart, onder andere op het gebied van veevoer en circulaire stalsystemen, om verdere vermindering van broeikasgassen in de toekomst mogelijk te maken.
Netto-omzet, bedrijfsresultaat en nettowinst sterk toegenomen
De netto-omzet van FrieslandCampina steeg met 22,4 procent naar 14,1 miljard euro in 2022 (2021: 11,5 miljard euro), gecorrigeerd voor valuta-effecten steeg de omzet met 20,1 procent naar 13,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 32,7 procent naar 471 miljoen euro (2021: 355 miljoen euro).
Zonder valuta-effecten en gecorrigeerd voor herstructureringskosten en overige bedrijfslasten en -opbrengsten steeg het bedrijfsresultaat met 94,5 procent naar 712 miljoen euro (2021: 366 miljoen euro). De nettowinst steeg met 69,8 procent naar 292 miljoen euro (2021: 172 miljoen euro).
Overige bedrijfslasten en -opbrengsten bedroegen -260 miljoen euro (2021: -11 miljoen euro) en besloegen met name aanpassingen in het productienetwerk en desinvesteringen van 176 miljoen euro en een verplichting van 63 miljoen euro in verband met hogere kosten voor omwisseling van vreemde valuta in Nigeria.
Lage operationele kasstroom
De hoge melkprijs en inflatie hebben in 2022 geleid tot fors hogere voorraad- en debiteurenposities en daardoor is de operationele kasstroom significant lager dan in 2021. De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg 293 miljoen euro (2021: 594 miljoen euro).
Optimalisatie organisatie
Diverse productielocaties in Nederland, Duitsland en Thailand werden geheel of gedeeltelijk gesloten om het productienetwerk verder te optimaliseren. Er is echter ook volop geïnvesteerd in nieuwe, duurzame productievoorzieningen: in Aalter (België) zijn nieuwe verpakkingslijnen voor recyclebare PET-flessen gerealiseerd, in Maasdam (Nederland) is de dagverse zuivelproductie uitgebreid en in Veghel (Nederland) is in de productiecapaciteit voor lactoferrine geïnvesteerd. Daarnaast worden in Indonesië en Maleisië nieuwe productielocaties gebouwd die de komende jaren operationeel zullen worden. Het gemiddeld aantal medewerkers is in 2022 gedaald tot 21.715 (2021: 22.961), met name als gevolg van herstructureringen.
Innovatie
Investeringen in onderzoek en ontwikkeling bedroegen 93 miljoen euro in 2022 (85 miljoen euro in 2021). In consumentenzuivel werden in markten buiten Europa, waaronder Pakistan en Egypte, nieuwe kaastoepassingen geïntroduceerd. Het merk Parrano groeide onder meer door de introductie van nieuwe smaken. Naast nieuwe zuivelproducten werden ook plantaardige varianten geïntroduceerd onder de merken Chocomel en Friesche Vlag. Professional introduceerde Debic Vegan top en breidde zijn zuivelassortiment uit met roomkaas. FrieslandCampina Ingredients breidde zijn supplementenportfolio onder andere uit met BiotisTM GOS-OP Purity, een hoogwaardig prebiotisch ingrediënt dat de darmgezondheid ondersteunt.
Waardecreatie voor leden van FrieslandCampina
Alle in deze paragraaf genoemde bedragen zijn exclusief btw.
FrieslandCampina realiseerde voor de leden-melkveehouders een prestatieprijs van 58,69 euro per 100 kilogram melk, een stijging van 47,2 procent ten opzichte van vorig jaar (2021: 39,88 euro). De FrieslandCampina-prestatieprijs bestaat uit de FrieslandCampina-melkprijs met daarbij opgeteld rente op ledenobligaties en toevoeging aan de algemene reserve.
De FrieslandCampina-melkprijs steeg met 46,2 procent naar 57,35 euro per 100 kilogram melk (2021: 39,23 euro). Dit is inclusief de FrieslandCampina-garantieprijs en de toeslagen voor bijzondere melkstromen, weidemelk en Foqus planet met daarbovenop een contante nabetaling van 0,90 euro per 100 kilo melk (2021: 0,14 euro) dankzij het hogere bedrijfsresultaat.
De FrieslandCampina-garantieprijs, die overeenkomt met de gemiddelde jaarprijzen voor boerderijmelk van referentiebedrijven in Noordwest-Europa, steeg met 45,9 procent naar 55,21 euro per 100 kilogram geleverde melk (2021: 37,84 euro). De hoge prijzen voor boerderijmelk waren het gevolg van een lagere aanvoer van boerderijmelk en de hoge vraag naar zuivelproducten na de coronapandemie.
De hoeveelheid aangevoerde ledenmelk daalde met 2,5 procent van 9.745 miljoen kilogram in 2021 naar 9.502 miljoen kilogram in 2022, hetgeen hoofdzakelijk werd veroorzaakt door een daling van het aantal leden-melkveebedrijven van 10.546 naar 9.927. Desondanks steeg de totale vergoeding aan de leden-melkveehouders voor de door hen geleverde boerderijmelk met 41,4 procent naar 5.423 miljoen euro (2021: 3.835 miljoen euro).
FrieslandCampina wil verdere stappen in verduurzaming zuivelketen
In april 2022 publiceerde FrieslandCampina zijn klimaatplan met daarin doelen voor 2030. FrieslandCampina heeft zich bij melkverwerking en transport (scope 1 en 2) een reductie van 63 procent broeikasgasuitstoot in 2030 ten opzichte van 2015 ten doel gesteld. Het doel bij de melkproductie op de leden-melkveebedrijven (scope 3 – ledenmelk) is een reductie van 33 procent en bij leveranciers (scope 3 – overig) 43 procent. Het Science Based Targets initiative (SBTi) heeft bevestigd dat deze klimaatdoelen in lijn zijn met de klimaatdoelen van Parijs.
Vooruitzichten voor 2023
In het vierde kwartaal van 2022 zijn de marktomstandigheden ongunstiger geworden en is een sterke daling van de basiszuivelnoteringen ingezet. Het negatieve effect hiervan op het resultaat in het vierde kwartaal zal zich naar verwachting doorzetten in 2023. De impact hiervan zal in de eerste helft van het jaar significant zijn. Naast het negatieve effect van deze basiszuivelnoteringen op de winstgevendheid, is de verwachting dat de marktomstandigheden moeilijker zullen worden doordat een verminderde koopkracht van consumenten in veel markten de volumes verder onder druk zal zetten.
Voor 2023 zijn duidelijke prioriteiten gesteld. Er zal meer aandacht uitgaan naar product- en merkinnovatie om te blijven voldoen aan de wensen en verwachtingen van consumenten en klanten. De plannen voorzien daarom in hogere investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D), met name gericht op betere voeding en duurzamere productie en verpakkingen. Daarnaast zal FrieslandCampina blijven investeren in de marketing van zijn merken en in de Professional-business om daar de groei te realiseren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid blijft één van de pijlers in de strategie en bedrijfsvoering van FrieslandCampina, met in 2023 met name focus op broeikasgasreductie op basis van het klimaatplan en op duurzame verpakkingen. Het vergroten van biodiversiteit zal ook onderdeel zijn van de duurzaamheidsprioriteiten voor 2023. Tenslotte blijft FrieslandCampina in het productienetwerk investeren, bijvoorbeeld in de nieuwe, duurzamere productielocaties in Indonesië en Maleisië.
In 2023 loopt een aantal rentedragende verplichtingen af. FrieslandCampina verwacht deze te herfinancieren.
Bron: FrieslandCampina