De biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven keurmerk van Lidl is op de Biobeurs verkozen tot biologische product van het jaar. De biologische kaas kreeg het keurmerk, omdat ze een stap verder gaan op dierenwelzijn en milieu. Tot voorheen hadden biologische producten een 3-sterren Beter Leven keurmerk, dat is vorig jaar veranderd na strengere eisen vanuit het keurmerk. De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer.
Biologisch product van het jaar
In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze dat stapje verder gaan.
“De zuivelsector staat voor een aantal duurzaamheidsopgaven en Lidl gelooft erin dat dat niet alleen een verantwoordelijkheid is van de boer, maar van alle partijen in de keten. Daarom verduurzamen wij samen met de boer, die op zijn beurt meer werkplezier heeft en bouwt aan een toekomstbestendig bedrijf. De boer ontvangt een meerprijs voor zijn product en de supermarktketen gaat een lange termijn samenwerking aan met boeren, zodat zij met zekerheid duurzaamheidsinvesteringen kunnen maken.”
Duurzame producten van Lidl voor iedereen
Lidl heeft ambitie om haar duurzame producten toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen. De biologische kaas ligt sinds september in de schappen en voldoet aan de hoge eisen van het 3-sterren Beter Leven keurmerk. De supermarktketen sluit niet uit dat ze ook andere zuivelproducten verder zullen verduurzamen.
‘Lidl kaas gaat stap verder dan biologisch’
Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: “We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe.”
Finale van de Bio-productverkiezing 2023
Van de totaal 39 productinzendingen, gingen er na 13.893 stemmen, vijf finalisten door naar de finale van Bio-productverkiezing 2023. Na een korte pitch werd de winnaar gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur- Slager Founding Partner at Category & Trade Company.
Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van VOF de Zwaanheuvelhoeve’ won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeld pot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs. De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, het platform voor managers in de levensmiddelenbranche.
Bron: BioNederland