Prinoth brengt haar geroemde Panther-rupsvoertuigen naar de Nederlandse markt. DNL Machines & Equipment uit Haasdrecht heeft het importeurschap op zich genomen en heeft, ondanks dat we spreken over een niche en het oogstseizoen nog moet beginnen, de eerste rupsdumpers verkocht. Het is wachten op de eerste gebruikerservaringen. “Men was in Nederland al gecharmeerd van het onderstel met de grote loopwielen, nu kan met acht monteurs ook de gewenste service worden geleverd.”
Onder de meest extreme omstandigheden laten rupsdumpers hun meerwaarde zien. “Als het extreem nat is en bijna niets meer wil, worden de rupsdumpers voor de maisoogst ingezet, in combinatie met hakselaars op rupsen”, schetst directeur Diederik van Hattem van DNL Machines & Equipment. Rupsdumpers zijn vaak Spartaans en blinken niet uit in comfort. Juist een eigenschap waar de Panther zich volgens Van Hattem in onderscheidt. “Een brede en volwaardige cabine met airco en een stuur waarmee écht honderd procent rechtuit kan worden gereden voor extra bedieningscomfort.”
De Panther heeft een brede en volwaardige cabine me airco
Bewierookt onderstel
Het onderstel is het meest geroemde onderdeel van rupsvoertuigen van Prinoth. Het is ook de reden dat de fabrikant uit het Canadese Quebec groot is in onder andere Duitsland. “Het loopwerk is voorzien van een hydraulische spanner, die de rupsen actief op spanning houdt. Met een ventiel achter een serviceluik kan, als de rupsdumper langdurig stilstaat, handmatig de spanning van de rups worden gehaald. Dit verlengt de levensduur.”
De rupsen hebben loopwielen met een diameter van 610 millimeter. “De grote diameter in combinatie met het schommelstuk zorgen dat druk op de rups en de bodem gelijkmatig wordt verdeeld en dat de contouren van de ondergrond goed worden gevolgd.” Het rijwerk heeft een open structuur. “Daardoor is er weinig slijtage, omdat grond en vervuiling goed weg kan.” Bij het doordraaien van het stuurwiel gaan de rupsen in tegenovergestelde richting draaien, waardoor de rupsdumper op de plaats kan omdraaien.
Hydraulische spanner houdt rupsen op spanning
Het chassis van de Panther heeft twee hoofdbalken waarop een volumebak voor de geoogste mais of een bak voor grondverzet eenvoudig op kan worden gemonteerd. “Een typisch voertuig voor loonwerkers dus.” Er zijn mogelijkheden om op de hoofdtandwielkasten om extra hydrauliekpompen te monteren. De Panther-rupsdumpers zijn voorzien van Caterpillar-motoren. “Gewoon een goede kwaliteit motor dus.” De voertuigen halen een maximale rijsnelheid van dertien kilometer per uur.
Op de twee hoofdbalken kunnen volume bakken voor grondverzet of mais worden gemonteerd
Positieve ervaringen
De introductie op de Belgische markt was al eerder en daar zijn de eerste gebruikerservaringen positief. Tot voor kort was er geen Nederlandse importeur van Prinoth. “Met het oog op service is men dan terughoudend.” Met DNL Machines & Equipment is dat ondervangen. “Het is geen grote markt, maar er liggen wel kansen ook gezien de goede naam van Prinoth. We hebben zelfs al de eerste rupsdumpers in Nederland verkocht. Het is wachten op het najaar wanneer we de eerste ervaringen uit het veld kunnen optekenen.”
De grote diameter van de loopwielen verdelen de druk gelijkmatig
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto’s: Martin de Vries