Tussen de 20 en 30 procent van de Nederlandse melkkoeien wordt per jaar uit de melkproductie gehaald. Daarmee dienen deze koeien een dubbeldoel: namelijk de productie van melk en vlees. Al jaren verwerkt Ameco deze dieren, maar door recente aanpassingen in het productieproces en het kwaliteitsborgingsysteem kan Ameco nu ook de weideganggarantie voor weiderundvlees afgeven.
Dat betekent dat dieren minimaal 120 dagen per jaar 6 uur per dag weidegang moeten hebben gehad op de melkveehouderij van herkomst. Melkveehouders ontvangen boven op de marktconforme prijs een toeslag van 10 eurocent per kilo.
Meerwaarde van weiderundvlees
Jan van Westreenen (directeur Ameco) ziet de meerwaarde van het weiderundvlees voor zowel de klant als de boer: “We zien dat onze afnemers dierenwelzijn erg belangrijk vinden, niet alleen op onze productielocatie maar ook in de schakels daarvoor. Afnemers willen kwaliteitsvlees waarvan de herkomst duidelijk is. We kunnen onze klanten nu voorzien van gecertificeerd weiderundvlees afkomstig van Nederlandse weidegangkoeien waarvoor melkveehouders een toeslag ontvangen. Dit is een plus voor onze klanten én voor de melkveehouders die bij ons leveren.” Hij vervolgt: “Ameco draagt zo bij aan de beschikbaarheid van Nederlands weiderundvlees op de markt en probeert hiermee ook kortere ketens te stimuleren.”
Rundvlees van weiderunderen ook bij Jumbo en Albert Heijn
Verschillende supermarkten stappen al over naar het zogenoemde weiderundvlees. Zo heeft Jumbo als eerste Nederlandse supermarktketen een assortiment rundvleesproducten afkomstig van zogeheten weiderunderen. Jumbo verwerkt het weidevlees van ‘dubbeldoel’ koeien onder meer in mager rundergehakt, rundertartaar, burgers en stoofvlees. De producten liggen sinds kort in het schap.
Ook Albert Heijn maakte kort geleden de overstap. Zij willen dat op korte termijn negentig procent van het rundvlees in de winkelschappen van Nederlandse herkomst is. Hiervoor zet de supermarktketen onder andere in op rundvlees van melkkoeien uit het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma.
Bron: VanDrie Group