In 2017 was ruim 8% van de zuivelproducten biologisch en 3% van de andere etenswaren biologisch. Niet voor niets dus dat steeds meer veehouders, waarvan 50% melkveehouders, omschakelen naar een biologische bedrijfsvoering.
"In tegenstelling tot etenswaren, waar biologisch nog als niche wordt beschouwd en in 2016 maximaal 3% van de omzet biologisch was, is biologische zuivel een belangrijke speler", signaleert marktanalist Danique Couprie. In 2017 was ruim 8% van de zuivelproducten biologisch. Zelfs in de licht krimpende zuivelmarkt, groeide het aandeel biologisch nog met 2%. Biologische melk groeide met zelfs 4%, room spant de kroon met een groei van 11% in het biologische segment.
Focus op biologische huismerken
"Merken als Arla, Campina Boerenland en Vecozuivel spelen een belangrijke rol in het biologische zuivelschap, maar private label heeft het grootste aandeel. Biologische huismerken moeten een alternatief zijn voor de duurdere A-merken", signaleert Couprie. "Als de massa ergens een neus voor krijgt, dan springen supermarkten daarop in", zegt ook Katja Logatcheva, Wageningse onderzoeker op NRC.nl. Opvallend is dat supermarktketen Albert Heijn in 2015 zijn duurzaamheidsmerk AH puur & eerlijk, waar biologisch slechts één onderdeel van was, heeft laten vallen en vol inzet op AH Biologisch.
Hogere opbrengstprijzen
De populariteit van biologische zuivel bij producenten en supermarkten vertaalt zich in hogere opbrengstprijzen voor u als biologische melkveehouder. De biologische melkprijs bevindt zich al sinds het voorjaar van 2017 in een stijgende lijn ten opzichte van eerdere jaren. Ook de net gepubliceerde prijs voor maart stemt positief. Eerder namen sommige zuivelondernemingen geen nieuwe deelnemers voor biologisch meer aan, momenteel lijken er voldoende afzetmogelijkheden voor de biologische melk.
Groei in aantal bedrijven en dieren
Het verschil in opbrengst tussen gangbare en biologische melk heeft veel veehouders bewogen om de overstap naar biologisch te maken. "Er zijn in 2017 69 biologische melkveebedrijven bijgekomen. Dit is voor het tweede jaar op rij een toename van 16%", weet Couprie. In totaal zijn er nu 487 biologische melkveehouders, oftewel 3% van alle bedrijven. Ook voor 2018 is een zelfde toename aannemelijk gezien de hoeveelheid omschakelaars, waarvan 50% melkveehouder is.
Bron: Agrifirm